Své fotoaparáty si Gottstein vyráběl doslova na koleni a dokázal s nimi téměř zázraky. Jeho širokoúhlé snímky v podstatě neměly konkurenci právě šířkou záběru. Prováděl různé experimenty, například tvořil snímky skrze kravské oko. Za svého života procestoval celou Evropu a všude si vezl sebou svůj Bednaflex, jak svůj nejslavnější, svépomocí vyrobený fotoaparát nazval. V mládí se podílel i na tvorbě slavného českého filmu Počestné paní pardubické.
Čím je tento fotograf zajímavý, jaké jsou vlastně podle vašeho názoru jeho nejzajímavější počiny?
Zajímavý je tím, čím se vlastně proslavil nejvíce, totiž svým netradičním koníčkem a to výrobou vlastních fotoaparátů, kterých sestrojil okolo pětadvaceti kousků. No a samozřejmě nesmíme pominout to, co s nimi tvořil, tedy netradiční širokoúhlé fotografie, které ve světě pravděpodobně neměly obdoby. Mezi nejzajímavější počiny patří třeba výroba fotoaparátu z brýlové čočky v přímém přenosu brněnské televize, exponování fotografie, vyvolání a na konci pořadu odevzdal tři fotografie o velikosti 13 krát 18 centimetrů nebo jeho často zmiňované experimenty s fotografováním přes kravské oko.
Jak je vlastně vyráběl a kolik jich v muzeu máme?
Vyráběl je vlastně zcela nahodile. Bez technologie, plánu a obvykle obráceným způsobem, prostě podle materiálu, který měl zrovna po ruce. Musel se obejít bez měřících přístrojů počítajících s deseti tisícinami milimetru, jaké používaly velké závody. U ohniskové vzdálenosti 13 prostě uřízl překližku, která měřila třináct centimetrů, cívky přichycoval starými šrouby a k otáčení posloužila sponka na papír nebo křídlová matka. Inspiraci našel u Přemysla Koblice, jeho Telebrylu a fotoaparátu Epifoka. V muzeu máme v podsbírce techniky osm Gottsteinových fotoaparátů, včetně nezjnámějšího Bednaflexu Horníček.

Jak tedy fotil přes kravské oko?
Musel sestrojit speciální lůžko, se kterým fotografoval ze shora dolů. Každé ráno chodil z jatek, nosil si domů kravské oči a teprve v noci je vkládal do lůžek, jelikož to jeho žena velmi nelibě nesla. Zhruba ze sto očí, které zpracoval, bylo jen čtyřicet zdravých, bez zákalu nebo vady. Sám později v rozhovoru přiznal, že to nebyla vůbec voňavá záležitost.
Slyšel jsem, že také pomáhal filmařům?
Spolupracoval na filmu Počestné paní pardubické z roku 1944 s Jindřichem Plachtou a dalšími ikonami předválečného českého filmu. Pro barrandovské ateliéry fotografoval hlavně pardubické interiéry a podle jeho snímků pak kulisáci stavěly filmové dekorace.
Jak daleko do světa se dostal? Co se mu podařilo zdokumentovat, vím například o Michelangelových freskách, kde jsou postavy v Sixtinské kapli ještě zakryty nepůvodními hábity, zatímco dnes je k vidění po restaurování již původní malířův originál, tedy figury jsou nahé, co dalšího víme?
Mimochodem, k Sixtinské kapli se váže zajímavá historka, jak přímo před očima strážců opřel bedýnku o mříž, exponoval, počítal do dvaceti. Mezitím se ještě zeptal, zda by nebylo možné fotografovat, přičemž ho stráže kategoricky odmítli. Pak už docházel čas, zavřel závěrku a fotografie byla na světě. Navštívil jinak spoustu států světa. Jeho cesty vedly k Baltu, do Jugoslávie, Bulharska, Maďarska, tehdejšího Sovětského svazu, Švýcarska, Monaka a Rumunska a tak dále.

Co on sám, vydal nějakou publikaci a pořádal výstavy se svými unikátními snímky?
Když Československé středisko výtvarných umění Art Centrum pořádalo výstavu Člověk a jeho svět v areálu výstaviště v Montrealu v Kanadě, byl Gottstein jasnou volbou spolu s dalšími pěti koníčkáři. Tři zúčastnění byli z ústeckého okresu! Jeho fotografie se staly součástí expozice nazvané ČSSR tvoří a zpívá v sekci Individuální zábava – koníčky. Konkrétně poslal fotoaparát Bednaflex Major na film 6x6 a leporelo s názvem Vzlet chrousta. On sám je autor dvou publikací a to Staré Pardubice z roku 1946 a Pohledy na svět 66x Bednaflex z roku 1980. Obě publikace si zájemci mohou prohlédnout v muzejní knihovně.
Kurátor fotosbírky Jiří Preclík.Pojďme do současnosti, o velké výstavě Gottsteinových fotografií se mluví tak dva tři roky, proč až letos?
Má to samozřejmě, jako všechno poslední dobou, souvislost s pandemií, protože mi umožnila dokončit text do knihy o Karlu Gottsteinovi a v souvislosti s textem se začala připravovat i výstava. Nutno podotknout, že Ústecký deník sice už v roce 2016 napsal, že publikaci připravujeme, ale tenkrát jsme o tom v podstatě jen uvažovali, praktická příprava začala o něco později.
Takže bude nejen výstava ale i kniha?
Jistě, publikace máme až na nějaké drobnosti připravenou. Aktuálně čekáme na rozpočet muzea a podle toho rozhodneme, kdy ji vydáme.
Na závěr, co všechno bude na připravované výstavě, kdy a jak dlouho bude možné si ji prohlédnout?
K vidění bude jeho celá původní výstava z roku 1970, dochované fotoaparáty, leporela, fotografie a samozřejmě nebude chybět ani kravské oko. Na výstavě spolupracuji s architektem Tomášem Petermannem, takže je určitě nač se těšit. Výstavu otevřeme 15. května ve 14 hodin, trvat bude několik měsíců.