Ten příběh bere dech. Začíná kolem roku 1410, drama přichází za druhé světové války a vrchol teď. Přesně na den po 78 letech se 17. dubna vrátí domů, do kláštera Zlatá Koruna gotický deskový obraz Zlatokorunská madona. Toho dne jej v obnovené opatské kapli poprvé spatří i návštěvníci. Hodnota díla se odhaduje na 30 milionů korun.

„Jde o velice zvláštní obraz, kterému říkáme zázračný. Věřící jsou přesvědčeni, že modlitba pronesena v jeho blízkosti má zvláštní moc 
a donese se přímo k Panně Marii, která je na obraze. Ta je největší přímluvkyní u Pána Boha,“ řekl bývalý zlatokorunský kastelán Zdeněk Troup, hlavní iniciátor návratu obrazu s tím, že je svou uměleckou hodnotou srovnatelný s Madonou z Veveří.

Obraz byl počátkem 15. století namalován zřejmě v některé z pražských dílen, ale není vyloučeno ani to, že na jihu Čech. „Je pravděpodobné, že deska byla pořízena přímo pro cisterciácký klášter, kde plnila funkci matky a ochránkyně konventu,“ řekl památkář Roman Lavička.

Po zrušení kláštera se madona stala patronkou kostela Nanebevzetí Panny Marie jako součást hlavního oltáře. Kvůli obavám z hitlerovského Německa ho představitelé kláštera převezli 17. dubna 1938 do Prahy.

Zlatokorunská madona se vrátila domů po 78 letech. Potěší turisty i věřící.

„Odvoz do Národní galerie měl pohnutý a dramatický průběh. Páter Antonín Brandejs ji doslova bránil před odvezením vlastním tělem. A řekl, že Zlatá Koruna svoji madonu už nikdy neuhlídá. To mělo dopad i na jeho zdravotní stav, čtyři dny po odvezení obrazu byl postižen mrtvicí. 
Z toho už se bohužel nikdy nevzpamatoval a čtyři měsíce nato zemřel. Jsme moc rádi, že se obraz vrací domů, má to zásadní duchovní rozměr pro klášter a farníky,“ řekla kastelánka Lenka Tondlová.

Obraz přežil válku i komunistický režim, během nějž byl vystaven v Národní galerii. 
V 90. letech se vrátil církvi, ale ve Zlaté Koruně by tehdy neměl dobré podmínky, tak se 
o něj starali cisterciáci z Vyššího Brodu. Po dlouhých jednáních a za přispění biskupa Jiřího Paďoura se obraz do zrestaurované opatské kaple ve Zlaté Koruně vrací nyní.

Zdeněk Troup zde kastelánoval 27 let a snil, že madona se vrátí domů. „Zásadní je, že můžeme obrazu zajistit skvělé místo v kapli tak, že bude mít 
i svou původní funkci a mohou k němu i věřící, meditovat před ním a modlit se,“ řekl Zdeněk Troup.

Zlatokorunská madona se vrátila domů po 78 letech. Potěší turisty i věřící.Kapli hlídají kamery a pohybová čidla. Hodnotu díla lze určit jen přibližně. Nedávno se ve Francii objevil obraz od Caravaggia, jehož cena se odhaduje na tři miliardy korun, to ovšem není podle Aukční síně Procházka tento případ.

„Mohlo by se to pohybovat 
v cenách jako špičková díla české moderny, kolem 25 až 30 milionů korun. Příběh dělá hodně. Raritně se na aukcích takové dílo vyskytne, vezměte si rukopis, který kupovala Středočeská galerie za 17 milionů. Ale je to spíš náhoda,“ řekl Jaromír Procházka 
z aukční síně.

Do Zlaté Koruny se vrací jeden ze špičkových projevů středověké deskové malby. Deska je borová, pokrytá lněným plátnem, křídovým podkladem. „A na tom velmi jemná temperová barva s použitím ve středověku vzácného barviva ultramarínu. Díváme se na obraz 600 let starý a jeho krása je prakticky nezměněná,“ řekl Roman Lavička.

Dílo bude přístupné všem. Vždy čtvrt hodiny před nástupem na hlavní okruh nabídne klášter komentovanou prohlídku opatské kaple. 
O prázdninách to bude každou půlhodinu.

Přesah toho, že se obraz vrací, zhodnotil šéf jihočeských památkářů Petr Pavelec takto: „My jsme si zvykli pojmy restaurování a opravování vnímat materiálně. Něco se opraví, opráší. Zapomněli jsme ale na původní latinské pojmy restauro a reparo. Ty neznamenají jen opravovat a vracet věcem původní stav, ale také obnovovat úctu, řád, paměť. 
Ve Zlaté Koruně restaurujeme klášter, ale také obnovujeme tradici, spojujeme věci kdysi přerušené a vracíme věcem řád.“

Další vrácená díla

• Vyšebrodská madona se v roce 1938 pod záminkou restaurování dostala do Prahy, nacisté ji zabavili. V roce 1994 ji stát vrátil vyšebrodským cisterciákům.
• Loni se tomuto klášteru vrátil 
i Vyšebrodský oltář, cyklus devíti deskových obrazů. I ten uloupili nacisté; po válce se našel v solném dole v Rakousku.
• Díky církevním restitucím vydala letos v březnu Národní galerie církvi obraz Madona z Veveří, jeden z nejcennějších deskových obrazů českého gotického malířství. (čtk)