Epizodu s pořadovým číslem 277 podle agentury AP před dvěma týdny v televizi zhlédlo 12,5 milionu lidí, čímž předčila i aktuálně běžící poslední sérii trháku Hra o trůny z dílny HBO. Oproti několika předchozím řadám je to sice méně, kolem hranice 12 milionů diváků se ale Teorie velkého třesku v poslední dvanácté sérii pohybovala stabilně.

Podle publicistického serveru Vox přitom na začátku jeho vysílání v září 2007 mnoho nenasvědčovalo tomu, že se seriál stane hitem. "Ačkoli nebyla sledovanost špatná, první série v tomto ohledu skončila v hodnocení televizních pořadů na nepříliš působivém 68. místě. Kdyby se jej tehdy CBS rozhodla zrušit, nebylo by to žádné velké překvapení," uvádí článek.

Sledovanost ale s každou další řadou rostla a ta pátá z roku 2011 už se v prestižním žebříčku organizace Nielsen Media Research dostala do první desítky. S dvanácti sériemi je před dnešním posledním dílem TBBT - jak je seriál podle anglického názvu The Big Bang Theory označován mezi fanoušky - ve Spojených státech bezkonkurenčně nejdelším mezi aktuálně běžícími sitkomy.

Výborné načasování

Podle Vox bylo pro úspěch Teorie velkého třesku klíčové "nechtěně výborné načasování" debutu. "Vlastně možná nikdy pořádně nebyla o kultuře podivínů, ale protože dala vcelku tradičním sitkomovým příběhům o přátelství a vztazích jemnou masku této kultury, dokázala oslovit jak opravdové podivíny, tak lidi, kteří je znali, ale moc jim nerozuměli," komentuje server.

Podobnou zkušenost měl i jeden ze dvou tvůrců seriálu Bill Prady, který kdysi pracoval jako programátor. Pozdějšímu hlavnímu producentovi TBBT Chucku Lorreovi pak vyprávěl o tom, jak byli jeho kolegové skvělí v práci, ale zároveň zcela nepoužitelní v komunikaci s lidmi, zejména ženami. "Počkat, takového člověka jsem ještě na televizní obrazovce neviděl," reagoval údajně Lorre. Tvůrci seriálu rozhlasové stanici NPR popsali, že zhruba takto se zrodila jeho premisa.

S koncem jejich úspěšného pořadu se podle AP v zámoří opět debatuje o budoucnosti tradičního sitkomu, který se natáčí před obecenstvem a používá nahraný smích diváků. "Může lety prověřený recept přinést nové hity, které potřebuje k přežití?" ptá se AP. Už na svém počátku přitom volba tvůrců TBBT představovala vybočení z tehdejšího trendu, když se kritici rozplývali nad novým druhem komedie v seriálech jako je Arrested Development nebo Kancl.

Malý Sheldon

Chuck Lorre si ale myslí, že i dnes by nejspíš bylo pošetilé považovat tradiční komediální seriál nahrávaný několika kamerami zároveň za mrtvý. "Dělám tuhle práci už dost dlouho na to, abych tvrzení typu 'Je konec. Tohle už se nebude opakovat.' slyšel hodněkrát," řekl televizi CNN.

"Nevidím důvod, proč by se mělo zanevřít na čtyřkamerové seriály. Je to platný způsob, jak vyprávět příběh," dodává Lorre. Sám ale v poslední době přešel k projektům natáčeným jedinou kamerou a podílí se i na tvorbě Malého Sheldona, tedy seriálu o dětství jedné z hlavních postav Teorie velkého třesku.