Ve středu v Hollaru na Smetanově nábřeží začala výstava s názvem Od Boudníka k dnešku: česká strukturální grafika. Tato metoda byla objevem osobitého českého grafika Vladimíra Boudníka, její inspirativní síla spolu s Boudníkovým charismatem ovlivnily mnoho umělců, z nichž někteří ji obohatili o vlastní postupy. Výstava ukazuje, jak vypadá strukturální grafika dnes. Soubor grafik od tří desítek autorů doplňují strukturální matice, bibliofilské tisky a 3D objekty.

První výstava spolku se konala v roce 1918

Programem spolku Hollar byla od jeho začátku technická dokonalost grafické práce a navázání na tradice 19. století. K jeho zakládajícím členům patřili František Bílek, František Kysela či Jan Konůpek. První členská výstava se konala v roce 1918.

Od 1956 fungoval jako skupina Hollar při SČVU, byl orientován na průbojnější a experimentální směry a propagaci české grafické tvorby v zahraničí. Spolek nedobrovolně přerušil činnost roku 1972 v období normalizace.

Spolek chce jubilejní rok využít k propagaci grafiky 

Po roce 1989 byl spolek obnoven a později získal zpět galerii na Smetanově nábřeží. Mezi jeho členy patřili například Vojtěch Preissig, Max Švabinský, Kamil Lhoták, Emil Filla, Oldřich Kulhánek, František Kupka, Jan Zrzavý, Jiří Trnka, Josef Lada, František Tichý, Zdeněk Sklenář či Adolf Born. Nyní sdružuje 160 českých grafiků, teoretiků umění a tiskařů.

Jubilejní rok chce spolek využít k propagaci grafické tvorby, navázání spolupráce s uměleckými školami, připravuje přednášky, debaty, workshopy, ukázkové tiskařské dílny, komentované prohlídky či návštěvy uměleckých ateliérů. Vedle výstav ve spolkové galerii uspořádá kolektivní výstavu Hollar dnes v Obecním domě nebo přehlídku Grafické techniky ve stoleté historii SČUG Hollar v Národním technickém muzeu.

Čtěte také: Výstava Dědictví představí rukodělné textilní techniky