„Prostor je sice na první pohled veliký, ale stejně neumožňuje skutečně reprezentativní průřez historií. Naší ambicí proto není ukázat dějiny české a slovenské fotografie, ale pouze upozornit na některé základní body,“ vysvětlil kurátor Luděk Lukuvka.

Výstava je tak koncipována chronologicky a provede návštěvníka od historických fotografií tzv. piktorialismu přes vrcholná díla avantgardy až po současnost. „Rozhodli jsme se vybrat od každého autora více děl, než ukázat od více fotografů jen jednu fotku. Většina z nich totiž tvořila v sériích,“ dodal kurátor. Návštěvníci si tak mohou vychutnat hned několik aktů Františka Drtikola, kterými okouzlil meziválečnou Evropu, abstrakce Jaromíra Funkeho, slavné portréty Ivana Pinkavy nebo kultovní Smysl Tono Stana.

Jak ale upozornil Lukuvka, snahou kurátorů bylo nakombinovat autory tak, aby se vedle zvučných jmen návštěvníci seznámili i s fotografy, jež mají větší renomé v uměleckém světě než mezi širší veřejností. „Lidé málo znají současnou fotografii a její představitele,“ poukázal kurátor na jména, jako je Jan Svoboda, Václav Chochola, Běla Kolářová nebo Jan Lukas, který se v Liberci prezentuje sérií srovnávající tragédii v Pompejích se současným životem v New Yorku. „Důležitým aspektem výstavy je také přítomnost zástupců slovenské fotografie, která se v naší historii prolínala s tou českou. Bez ní by byl průřez neúplný,“ zmínil Lukuvka a dodal, že nakonec se do galerie podařilo vměstnat díla 32 fotografů.

Všechny snímky pocházejí z rozsáhlé sbírky fotografií PPF Art, která se takto komplexně představuje veřejnosti vůbec poprvé. „V minulosti jsme vystavovali pouze menší tematické celky. Návštěvu jedné z nich si nenechal ujít ani herec Richard Gere, který je velkým obdivovatelem Josefa Sudka,“ poznamenal ředitel PPF Art Jan Řehák.

Výstava bude k vidění do konce září, přičemž 12. července si ji mohou zájemci užít s komentovaným výkladem kurátora. Součástí liberecké prezentace kolekce PPF je také fotolaboratoř pro děti. Týdenní výtvarné ateliéry se konají ve třech cyklech.