Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Hraniční syndrom: Sudety drsně, vtipně, nenápadně a umělecky

Praha – Malíři David Saudek a Jaroslav Valečka a sochař Martin Káňa. Tři čeští výtvarníci, které kromě uměleckého povolání spojuje také téma Sudet a problematika českého pohraničí. Trojice umělců se nyní spojila a utvořila na toto téma výstavu.

2.1.2014
SDÍLEJ:

Z vernisáže výstavy - zleva: kurátorka Rea Michalová, umělci: Jaroslav Valečka, Martin Káňa, David SaudekFoto: Archiv výstavy

Jmenuje se přízračně „Hraniční syndrom" a navštívit ji lze do pátku 3. ledna v Galerii Michal´s Collection v Husově ulici.

„Jaroslav Valečka vyrostl v Lužických horách, Martin Káňa je z krušnohorských Vejprt a rodina Davida Saudka byla postižena holokaustem," vysvětluje spojitost umělců v zaujetí o pohraniční téma kurátorka výstavy Rea Michalová. I její rodinu postihla sudetská tematika otec kurátorky byl v roce 1938 odsunut z Teplic jako sudetský Čech.

Název výstavy pak připomíná jednu z nejčastějších psychiatrických diagnóz. „Syndrom označuje nedokonalost a nefunkčnost lidské mysli. I my tím ukazujeme na problém, nedokonalost, kterou je potřeba řešit," sděluje Michalová.

Výtvarníci nadhazují sudetskou problematiku na výstavě mnoha neotřelými pohledy, které na první pohled ani nevypadají „drsně", o to drsnější jsou však na pohled druhý. Návštěvník se tak lehce zadívá na obraz domu se zahradou, když ho najednou zamrazí při pohledu na nenápadné mrtvoly ležící na trávníku. Podobně je tomu na malbě zasněžené krajiny s „ledabylými" kapkami krve. Na jiném díle je kupříkladu vyobrazena ikona dnešní komerční společnosti Hello Kitty, zde ale s knírkem a esesáckou čepicí jako karikatura Adolfa Hitlera.

„Umělci se na téma česko-německého soužití dívají nepoliticky, každý k němu přistupuje po svém," podotýká Michalová a zmiňuje například Jaroslava Valečka. Právě v jeho malbách dominuje sudetská krajina, příroda a melancholie, do kterých jsou zasazeny krátké na první pohled všeříkající historky.

Několik děl podle Michalové vyvolává u návštěvníků kontroverzi. Kupříkladu vícevrstvý obraz Martina Káni, na kterém je v pozadí K. H. Frank hajlující na mladá děvčata, a v popředí se vyjímá kráva. „Kráva jako snadno zmanipulovatelné zvíře má navozovat tu naivitu a hloupost těchto dívek," vysvětluje kurátorka.

K. H. Frank se na Káňových malbách objevuje ještě několikrát, na jiném díle pak rovněž připomíná, že sudetské téma rezonuje i v současnosti na černobílém obraze se vyjímá mluvčí sudetoněmecké národnostní skupiny Bernd Posselt.

Martin Káňa na výstavu přispěl kuriózním výtvorem mapy Československé republiky ze dvou kusů černých kufrů na kolečkách.

Po Praze bude výstava vystavena v Klatovech a v Karlových Varech, v plánu je i představení tohoto ožehavého tématu v německých Drážďanech.

Autor: Michaela Rozšafná

2.1.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto
11

Další skandál? Pojišťovny platily za lék bez důkazu o účinku

V italském Janově se zřítil most
5 30

Most se zhroutil jako by byl z mouky. Silnice zmizela a já padal, popsali svědci

Sasko nejsou jen Drážďany. Poznejte slavnou historii malebných německých měst

Kousek od hranic s Německem leží řada míst a měst, s nimiž nás pojí společná historie. Sasko nejsou jen Drážďany, slavný míšeňský filigránský porcelán či vysoce kvalitní víno, ale i malebná městečka, pevnosti a hrady na břehu Labe. Ať už se vydáte do Saska za nákupy, či zábavou, mějte oči otevřené, všude na vás totiž číhá překvapení. 

Pražského šoféra, který přežil pád janovského mostu, prozradila fotka

Český řidič, který se s kamionem pražské spediční společnosti SPED-IT nacházel na mostě v italském Janově právě ve chvíli, kdy se zřítil centrální pilíř, měl veliké štěstí. Byl totiž jedním ze zraněných, které z trosek vyprostili záchranáři.

Do lidí v Londýně najel Brit původem ze Sudánu, píší britská média

Útočníkem, který v úterý srazil autem u britského parlamentu v Londýně cyklisty a tři zranil, je devětadvacetiletý Brit súdánského původu Salih Khater. Ve středu to uvedly přední britské deníky.

Viděl jsem přistávat ruské Antonovy, vzpomíná režisér Václav Vorlíček

V noci na 21. srpna 1968 překročila vojska Varšavské smlouvy hranice Československa. Státy sovětského bloku tak "bratrskou pomocí" zabránily uvolňování poměrů v zemi, po pražském jaru přijely tanky a nastoupila normalizace. Deník skrze vzpomínky pamětníků připomíná výročí 50 let od invaze.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT