Frešo ve svém díle s podtónem lehkosti, humoru, ironie a hry poměrně agresivně vyjadřuje pohrdání výtvarnou scénou a jejím fungováním, uvádí kurátor výstavy Vlado Beskid.

V galerii Dvorak Sec Contemoprary představuje koncept, který sám v době příprav nazval mongoloidním pop artem. „Tím, že jsem běloch žijící ve střední vrstvě ve střední Evropě, funguji finančně, nemám žádný hendikep a nejsem ani homosexuál, tak nemám žádné existenční téma. Takže čerpám jen z toho, co jsem. Vycházím z toho, že mám obrostlou kulatou hlavu," říká o své inspiraci.

Všechny sochy jsou vytvořené z artefaktů z hudebního světa

„Výstava obsahuje tři úrovně mého současného stavu, je to i rozdělené do tří místností," řekl Frešo. První souvisí s hudebním světem a s mým hudebním pozadím nebo s historií mých sochařských prací z oblasti hudby. Všechny sochy jsou vytvořené z artefaktů z hudebního světa," ukazuje na řadu vertikálních nefunkčních objektů, založených na mechanickém vrstvení technologických prvků, high-tech fragmentů a kabelů, napíchnutých na jednu jehlici a pojmenovaných Gyros.

„Tyto kuchyňské a kosmické ´kebabové´ jehlice prezentují komponenty z hudebního světa (hliníkové úchyty, spínače, struhy, reproduktory, mikrofony) a odkazují na osobní a rodinné zázemí autora. Obě série jsou doplněny množstvím ´sexy´ osvětlení z neonových trubic, žárovek a LED diod," dodává k tomu Beskid.

Frešo představuje sérii hlav v rozličných formách 

Druhá místnost je podle Freša ekumenická. „Tam pracuji trochu s duchovním pocitem a posouváním některých svých prací jako Bůh je láska, pracuji s náboženskými a liturgickými kontacemi," říká před neonovým objektem nazvaným Přítel ve tvaru čtverce postaveného na roh, v jehož středu je svítící otáčející se lotosový květ.

Frešo představuje také sérii - dle jeho názoru mongoloidních - hlav v rozličných formách a provedeních. Od expresivní malby na skle, přes skleněnou kouli s neony až po stylizovanou Boženku s ornamenty.

Pop art je podle umělce moc seriózní

Podle Freša jde o typickou Slovanku, přesto ani této plastice nechybí moment překvapení a znejistění diváka. „Pop art je moc seriózní. Je to uzavřená věc. A já se cítím být jemně mongoloidní, takže tohle je mongoloidní pop art," uvažuje výtvarník.

Pro Freša jsou typické provokace a velká gesta. Spojení podvratného gesta, elementárních tvarů a zásadní výpovědi činí z autora mezinárodně úspěšného umělce. Zastupují ho galeristé v Nizozemsku, USA a Kanadě a na jeho pražské výstavě se díla nabízejí za statisíce korun.

Čtěte také: Výstava v Praze zprostředkovává i pocity uprchlíků v kontejneru