Výstava představí olejomalby i práce na papíře, z nichž většina pochází ze zahraničních soukromých sbírek. Díla z Národní galerie či Muzea Kampa, jež v Česku mají nejvíce umělcových artefaktů, na výstavě nejsou.

Výstava potrvá jen od 27. května do 1. června a společnost Adolf Loos Apartment and Gallery ji pořádá také u příležitosti vydání prvního soupisu olejomaleb Františka Kupky. Ten čítá na 359 děl, byl vypracován ve spolupráci s Národní galerií v Praze a rakouskou galerií Belvedere a schválen majitelem autorských práv Františka Kupky, francouzskou společností Adagp, sdělila Valérie Dvořáková z pořádající společnosti.

Soupis chyběl

Soupis Kupkových děl dlouho chyběl, na této publikaci se vedle majitele aukční síně Adolf Loos Apartment and Gallery Vladimíra Lekeše podílela ředitelka rakouské galerie Belvedere Agn?s Husslein-Arcová a mladé historičky umění Eliška Zlatohlávková a Ludmila Lekeš. Ani jedna ze zmíněných českých institucí, které Kupkovy obrazy veřejně prezentují, se na obsahu knihy odborně nepodílela.

„Spolupráce s NG spočívala v poskytnutí reprodukcí děl a informací o zastoupení obrazů na výstavách. Smlouva o spolupráci byla podepsána ještě v době působení Milana Knížáka v čele Národní galerie," řekla mluvčí NG Tereza Ježková. Knížák vedl NG do roku 2011.

Podle kurátorky, která tehdy v NG působila, byla smlouva uzavřena měsíc před Knížákovým předem avizovaným odchodem a zněla tak, že katalog má být vydán do roku 2013. Kurátorka působící tehdy ve Sbírce současného a moderního umění řekla, že nesouhlasila s podobou smlouvy, podle níž NG neměla vliv na obsah textové části knihy. Smlouva zrušena ale nebyla, musela být naopak prodlužována, protože kniha vychází až nyní.

Tvar modré

František Kupka známý jako průkopník abstraktní malby patří také k nejdráže prodávaným umělcům v českým aukcích. Tuzemský aukční rekord drží už čtyři roky jeho obraz Tvar modré, který společnost Adolf Loos Apartment and Gallery vydražila za 55,75 milionu korun. Dílo vydražil zahraniční kupec, který si je ale nemohl odvézt ze země, neboť bylo prohlášeno za kulturní památku, což podle aukční síně nebylo před dražbou zřejmé. Kvůli zrušení památkové ochrany se neúspěšně soudil.

Výstava v Mánesu představí olejomalby i práce na papíře, z nichž většina pochází ze zahraničních soukromých sbírek, a nebyla tak tedy veřejně prezentována od retrospektivy roku 1946, uvádí pořadatel. Některé z vystavovaných obrazů pochází z předválečné sbírky Jindřicha Waldese. Představena budou i díla ze sbírky pařížského galeristy Louise Carrého, který jako jediný Františka Kupku zastupoval (od roku 1951 do roku 1957).

Čtěte také: Veřejným kreslením obhajuje pastelky