Čtyřikrát čtyři hodiny. Tak dlouho musí vydržet člověk, který touží zhlédnout kompletní operní monstrum Richarda Wagnera Prsten Nibelungův. Jde o tak náročnou akci, že ji téměř nikdo nenabízí ve čtyřech dnech, nýbrž rozprostřenou do celého týdne. Navíc Wagnerovy vize byly natolik pompézní, že na divadle zkrátka nejsou realizovatelné.

„Jak se co nejvíce přiblížit Wagnerovu původnímu pojetí Prstenu? Opravdu si autor při psaní myslel, že jsou jeho požadavky proveditelné, anebo počítal s tím, že někdy v budoucnu nastoupí nová technologie, kupříkladu kinematografie, a teprve tehdy bude možné jeho dílo patřičně realizovat?“ ptá se významný britský hudební teoretik Michael Kennedy, autor Oxford Dictionary Of Music.

Film Wagnera neumí

Sám ale připomíná, že ani film zatím nedokázal přijít s přijatelnou adaptací Wagnerova velkolepého díla. Ale jinému uměleckému žánru se to podle něj podařilo: komiksu. Konkrétně komiksu amerického výtvarníka P. Craiga Russella, který se na adaptace oper specializuje a má už na kontě Magickou flétnu Wolfganga Amadea Mozarta nebo Salome Richarda Strausse.

„Adaptace hudebně dramatických žánrů, včetně opery, je možná vůbec tou nejsložitější disciplínou,“ přiznává P. Craig Russell. „Ale paradoxně právě abstraktní povaha hudby dává výtvarníkovi volnost při volbě symbolických prostředků, jimiž lze převést daný příběh,“ dodává ilustrátor.

Komiks Prsten Nibelungův je díky nakladatelství Comics Centrum dostupný také českým čtenářům. A tuzemské vydání potvrzuje, že kniha má potenciál přiblížit jeden z nejslavnějších příběhů dějin umění i mladším čtenářům, kteří z Wagnera znají jen jízdu Valkýr, nesčetněkrát vytěženou světovými filmaři.

V mnohasetstránkové publikaci podrobně sledujeme příběh střetu nordických bohů a hledání toho pravého lidského hrdiny, který již nebude podléhat jejich (z)vůli. Důležitou roli v ději hraje prsten, který ze svého majitele může učinit nejmocnějšího vládce světa, zároveň ho ale odsoudí k věčnému utrpení.

Russell příběh – stejně jako Wagner – segmentuje do čtyř částí, v nichž se postupně objevují slavné postavy jako Wotan, Valkýry, Brunhilda a Siegfried. Výtvarníkovi se také daří pracovat s tématem velikášství, které Wagner vetkává do pompézních melodií.

Na vlně fikčních světů

Ale vraťme se k tomu podstatnému: jak by mohl podobný komiks přilákat čtenáře k příběhu 150 let starému? Russell správně pochopil, že z Wagnera a starých nordických mýtů čerpají tvůrci nejpopulárnějších fikčních světů, v čele s Pánem prstenů a marvelovským univerzem kolem Avengers.

Komiksový Prsten Nibelungův tedy můžeme číst i jako splněný sen fanoušků obou těchto příběhů. Marvelovští hrdinové se tu pomyslně bratří s Gandalfem, utkávají se spolu, dojde na zběsilé honičky, velkolepou love story a vše může zachránit i pokazit jediné kouzlo. Co víc si dnešní děti a dospívající mohou přát?