Výmluva, že „akademikům kalí vodu ceny domácích kritiků", jež se udílejí o měsíc dříve, působila značně alibisticky. Přiznejme, že pohodlnější je přečíst si výsledky novinářských cen a hlasovat přibližně podle nich. Loni akademici popřeli sami sebe. Po vyhlášení novinářského vítěze (Cesta ven Petra Václava) otočili a dali lvy namísto Fair Play právě jemu. K dovršení svého alibismu obvinili kritiky, že za to mohou oni… Uvidíme, zda letos svou čest uhájí.

Schyluje se ale ještě k jinému kabaretu. Jako novinku si akademici připravili i ceny televizní, jež zahrnují tv film, minisérii a seriál dramatický a dokumentární. Je jistě chvályhodné všímat si i televizních počinů, zejména poté, co nedávno organizátor cen TýTý ohlásil jejich ukončení. Bizarnější jsou samotné nominace. Mezi kvalitní produkcí figurují totiž projekty přinejmenším sporné, ať už řemeslnou či etickou kvalitou. Na první pohled je zřejmé, že ve výběru se akademici snažili zavděčit všem napříč kanály, od ČT přes Novu a Primu až po TV Barrandov a HBO. Že akademiky možná okouzlila Taťána Kuchařová, a tak scenáristickou slátaninu Správnej dres zařadili po bok Amerických dopisů, snad lze pominout. Že se jako dokumentární seriál tváří reality show Výměna manželek na Nově, je už horší pochybení. A že se vedle brilantní krimi série Mamon (HBO) ocitly i autorsky slabý Přístav (Prima), žánrově pomýlený Atentát (Nova), ba i Magnuskovy Stopy života II. (TV Barrandov), to už se nedá pominout vůbec. No co. Tak se možná všeumětel a tvůrce xenofobních Bastardů Tomáš Magnusek přece jen dočká. A získá Českého lva. Jak k takhle pocuchané hřívě ta nebohá šelma probůh přišla?