Je připomínkou 60. narozenin autora a provází ji příznačný název Retrospektiva – Života běh.

Výběr z obsáhlého fondu Jedličkových prací zahrnuje díla od poloviny 70. let do současnosti. „Šedesátiny jsou pro mě příležitostí k ohlédnutí a k zamyšlení se nad vývojem dosavadní tvorby, která zahrnuje víc než tři desetiletí," uvedl Petr Jedlička, který má za sebou nespočet výstav, ocenění i účastí na zahraničních výtvarných sympoziích. Zasloužil se také o desítky realizací, k nimž například v Brně patří keramická mozaika Léčivé rostliny v bohunické Fakultní nemocnici, keramická stěna Vodní svět v Bobycentru či plastiku Plamínek ve Zbýšově u Brna.

Nová figurace

Počátky Jedličkovy malby spadají do poloviny 70. let minulého století, tedy do období, kdy u nás byla stále ještě aktuální vlna nové figurace. „Nová figurace jeho budoucí směřování výrazně ovlivnila. K tématu se přihlásil, avšak interpretoval ji zcela podle svého," říká kurátorka výstavy Jiřina Hockeová s tím, že v celé tvorbě Petra Jedličky převládá téma člověka. „Člověk se mu stal nevyčerpatelným tématem. Znovu a znovu se k němu vrací," dodává Hockeová.

Petr Jedlička – retrospektiva (Života běh)
Místo: Muzeum města Brna, západní křídlo hradu Špilberku
Kurátorka výstavy: Jiřina Hockeová

Doba konání výstavy:
11. dubna až 26. května 2013

Doprovodný program: Programy pro skupiny od 17. dubna do 24. května, tel. objednávky na čísle 542 123 635 (poznávání exprese jako uměleckého vyjádření, hledání figury, animační program aj.)

Malby Jedličkova prvního tvůrčího období jsou specifické svým dramatickým napětím. „Naléhavě se vyjadřoval k dobovým problémům a osobitým způsobem reagoval na vyostřený pocit odcizení a všeobecně pociťovanou krizi lidských hodnot," vysvětluje kurátorka.

Humor a ironie

Začátkem 80. let vnesl autor do svých obrazů humor, nadhled i ironii. „V těchto malbách se již zřetelně formuje jeden z nejcharakte­rističtějších rysů jeho malířské tvorby, a tím je výrazná tvarová a barevná exprese. Není náhodou, že s neoexpresivními tendencemi 80. let souzněl, aniž musel zásadně přezkoumávat své dosavadní výtvarné prostředky," doplňuje Hockeová.

Později, koncem 80. a počátkem 90. let, se Jedlička zaměřil na témata inspirovaná rodinným zázemím a světem pohádek. V tomto období se totiž brněnský malíř a sochař oženil a v tvorbě jej ovlivnil svět jeho dětí. V 90. letech Jedlička vytváří spolu s malbami i keramické hlavy. Výraznost plastik umocňuje výraznými barvami a propojováním různých materiálů. „Plastiky klaunů a šašků, které vznikly v polovině 90. let, jsou zosobněním bizarního labyrintu světa," upřesňuje kurátorka.

Chronologicky řazená retrospektivní výstava představuje také některé ze série ženských aktů. „Vznikaly podle živých modelů i časopiseckých fotografií," zmiňuje Jedlička.

Výstavu si lze v západním křídle hradu Špilberk prohlédnout do 26. května 2013. „U této příležitosti vyšla také zdařilá monografie Petra Jedličky s reprodukcemi jeho děl a texty Jiřiny Hockeové," upozorňuje na novou knihu ředitel Muzea města Brna Pavel Ciprian.