Autorem Ostravské madony je bývalý scénograf Státního divadla v Ostravě Jan Obšil, který studoval Akademii výtvarných umění v Praze pod vedením Maxe Švabinského. Modelem mu stála jeho žena Jenovefa Bystroňová. Cesta obrazu začala v roce 1941 v Ostravě. Autor jej pak prodal místnímu provozovateli velkodrogerie Vladimíru Malíkovi. Ten dokonce malbu nechal vytisknout na tehdejší pohlednice a věnoval je okresní péči ve prospěch poválečných sirot v Moravské Ostravě.

Jenže přišel rok 1948 a s ním znárodňování, kterému padla za oběť i ona drogerie. Obraz se proto přesunul k dceři majitele, která si ho pověsila do bytu. Tam byl dodnes.

OSTRAVSKÁ MADONA. Zapomenutý obraz z roku 1941 by veřejnost mohla spatřit na podzim.

„Kontaktovala mě paní Hana Mrázová, dcera Vladimíra Malíka, která v roce 1968 emigrovala do Toronta. Jejím přáním je prezentovat obraz veřejnosti a Ostravanům. Nikdy totiž nebyl vystavený," řekl Deníku výtvarný nadšenec Marek Pietoň, který se o záležitosti kolem obrazu stará.

„Je to malba na překližce o rozměrech dva krát jeden metr. Protože je za dobovým rámem a sklem, nedá se zatím přesně určit, jestli se jedná o olejomalbu, nebo temperu. Zobrazuje těžký život na Ostravsku. Bylo těsně po krizi, Evropou cloumala druhá světová válka. Proto jsou na jedné straně obrazu bodláky a na druhé šípkový keř. Z uměleckého hlediska to možná není nijak hodnotná záležitost, ale určitě je významná pro zdejší region. Třetinová replika Ostravské madony dokonce visela i v několika domácnostech," vysvětlil Pietoň s tím, že v současné době hledají galerii, kde by mohla být výstava realizována.

„Hledáme vhodné prostory, kde by se lidé mohli seznámit i se životem Jana Obšila a s dalšími možná trochu zapomenutými obrazy. Reálně bychom jej Ostravanům mohli představit v září nebo někdy na podzim," uzavřel Pietoň.