Že je to přehnané? Jen si vzpomeňte na éru Lance Armstronga a dalších cyklistických (a dopingových) titánů na EPO, na potají přepravované balíčky s krví, na transfuze přímo během Tour de France v hotelových pokojích, na schovávanou s antidopingovými komisaři a všechny ty skandály, které vycházely najevo až po letech… Tato tajná historie cyklistiky je bohužel stejně zajímavá a dramatická jako ta oficiální, oslavující velké závodníky a nezapomenutelné souboje na trati.

CHYTILI JEN BELGIČANKU

V další kapitole příběhu o věčně se obrozujícím cyklistickém dopingu už nejsou v hlavní roli lékaři, jako byli nechvalně proslulí Fuentes či Ferrari. Tentokrát vedou nitky k inženýrům a technickým vynálezům konkrétně ke kolům se schovaným motorkem, o jejichž používání v pelotonu se už nějakou dobu hovoří. Zatím bez jasných důkazů. Jedinou výjimkou je belgická cyklokrosařka Femke van der Driesscheová, kterou s takovým „motokolem" chytili loni na mistrovství světa.

Že by tehdy teprve devatenáctiletá Belgičanka byla v celém širém světě cyklistiky jediná? Tomu se opravdu nechce věřit. Už před víc než šesti lety se to šuškalo o elitním časovkáři Fabianu Cancellarovi.

„Nesmysl, musím se tomu jen smát," reagoval švýcarský rychlík. Jenže hlavně během posledních dvou let různých podezření rapidně přibývá.

Zpřísněné kontroly na loňské Tour de France nic zvláštního neodhalily, ovšem američtí novináři z televize CBS vlili před pár dny novou dávku oleje do ohně. Hovořili s maďarským výrobcem těchto kol Istvánem „Stefano" Varjasem a došli k závěru, že minimálně v roce 2015 se na Tour s motory běžně podvádělo. Vše probíhalo utajeně a přes prostředníky, jako ve špionážním dramatu.

KOLA TĚŽŠÍ O 800 GRAMŮ

Nitky prý vedou ke stáji Sky, jejímž lídrem je trojnásobný vítěz Tour Chris Froome. Podle Varjase jsou kola s motorem přibližně o 800 gramů těžší než obvykle. „V roce 2015 byla kola z pelotonu vážena před jednou z časovek a francouzské orgány nám sdělily, že stáj Sky měla těžší kola než všichni ostatní, každé asi o 800 gramů," řekl ve známém pořadu CBS 60 Minutes novinář Bill Whitaker.

Bývalý vedoucí pracovník Francouzské antidopingové agentury Jean-Pierre Verdy pro CBS uvedl, že podle jeho zdrojů z pelotonu použilo kolo s motorem na předloňské Tour alespoň dvanáct jezdců.

ZKOUŠEL TO ARMSTRONG?

Sky jakékoli provinění pochopitelně odmítá, byť kolem nadpozemských Froomových výkonů se loni i předloni rojila spousta otazníků. Třeba Armstrong jasně naznačil, že britský cyklista si musí pomáhat nepovoleně a tenhle Texasan, který přišel o sedm titulů z Tour, o dopingu rozhodně něco málo ví.

A když už je řeč o Arm- strongovi… Varjas tvrdí, že první použitelnou verzi kola s utajeným motorkem vyvinul už v roce 1998. Přes prostředníka tehdy uzavřel exkluzivní dohodu s jistým profesionálním cyklistou, jehož jméno se prý nikdy nedozvěděl. Musel se zavázat, že o celé věci deset let pomlčí a nikomu dalšímu kolo s motorem neprodá. Odměna? Víc než štědrá. Dva miliony dolarů.

„Dva miliony za to, že nic neuděláte. Vy byste to odmítli? Nemyslím si," řekl Varjas. Jaký cyklista by tehdy mohl vydat takový balík? Logicky se nabízí Armstrongovo jméno slavný Američan vyhrál Tour de France poprvé v roce 1999. Jenže Armstrong to smetl ze stolu.

„Tehdy ještě nikdo nevěděl, že takové kolo může existovat. To jste se zbláznili?" řekl před časem.