Libereckého pilota letos provází série nehod. Možná tak otvírá cestu nové generaci českých závodníků

Začátkem dubna dokonce Enge pomačkal sám sebe. Ve vážné nehodě v závodě série American Le Mans series boural v téměř třísetkilometrové rychlosti a jeho loket, plíce a kotník ránu nevydržely. „Nehodu beru na sebe,“ říkal tehdy. „Věděl jsem, že musím vyjet ještě nějaký náskok a vůz mi na starých gumách uklouznul a došlo ke kontaktu se zdí. Někdy máte v takové situaci štěstí, já ho neměl.“

Havárie mu ale asi prospěla. Liberecký rodák se sedm týdnů po nehodě vrátil za volant závodního vozu a hned vyhrál! Jenže šlo jen o záchvěv naděje. Neuplynuly ani dva měsíce a Enge havaroval znovu. A tentokrát ho chyba stála i zaměstnání. Po porušení podmínky, ve které byl za způsobení jiné havárie v Lime Rock, opět způsobil kolizi a vedení týmu Petersen/White Lightning došla trpělivost.

„Komisaři rozhodli správně,“ říkal jezdcův manažer Antonín Charouz. „Je pro mě obrovské zklamání, že se Tomáš zachoval takhle nedisciplinovaně. V podmínce si neměl dovolit takhle riskovat.“

Ale Enge se v bouračkách evidentně vyžívá, o víkendu narazil znovu. Ve slavné čtyřiadvacetihodinovce ve Spa tentokrát obrousil lak Ferrari stáje Scuderia Ecosse. „Upozornil jsem, že gumy kloužou, ale výměnu jsem si neprosadil,“ hledal výmluvy. „Bylo to týmové rozhodnutí!“

Možná, že už by Engemu měli vzít řidičák. Jeho naděje na slávu v F1 se rozplynula v dýmu marihuany, renomé v cestovních vozech získává dost zvláštním způsobem. Ale řada čekatelů na jeho místo není krátká…

české naděje

Jaroslav Janiš 24 let, působí v A1 GP, F3000, FIA GT

Jan Charouz 20 let, tovární jezdec značky Lola

Josef Král 17 let,jezdí v britském seriálu formule BMW