Ve své době vítězili na významných závodech. Nikdy však nedostali příležitost se utkat se skutečnými profesionály. V období socialistického Československa nestačilo být jen nejlepším cyklistou. Start na Tour de France byl snem závodníků mnoha generací, ale z politických důvodů bylo nemožné ho uskutečnit. 

Povede se to až nyní díky partnerství společnosti Škoda Auto se slavným závodem. Ta chce alespoň s odstupem dopřát legendám české cyklistiky pohled na pelotonu Staré dámy.

Atletka Allyson Felixová.
Felixová míří na pátou olympiádu. Předtím ale musela zabojovat o dceru

Připomeňme si je. Jan Smolík je v 78 letech nejstarším českým vítězem Závodu míru. V roce 1964 ho vyhrál, když ovládl tři etapy. Celkově triumfoval šestkrát a ve dvaceti případech nastoupil na start ve žlutém trikotu lídra. Startoval i na OH v Tokiu a Mexiku. V roce 2014 byl oceněn cenou Fair play Českého olympijského výboru.

„Tour znamenala pro mou generaci vrchol silniční cyklistiky, jenže pro nás to bylo zapovězené, protože východní blok profesionalismus neuznával,“ poznamenal Smolík.

Fenomenální spurter Antonín Bartoníček je na Závodu míru se šesti etapovými výhrami se Smolíkem nejúspěšnějším československým jezdcem. Ovládl i podniky Kolem Slovenska, Kolem Skotska či Kolem Anglie. Letos byl uveden do Síně slávy Českého svazu cyklistiky.

Barbora Krejčíková po návratu z Roland Garros.
Tenis jako fenomén. Hvězd na kurtech neubývá, holky (ne)válcují kluky

„Ve své době jsem neměl možnost závodit s nejlepšími. Byli jsme amatéři a nebýt občasných výjezdů do ciziny a specializovaných časopisů, tak jsme o Tour prakticky nevěděli,“ zavzpomínal Bartoníček.

Nejlepší československý cyklista přelomu 70. a 80. let Jiří Škoda dokončil Závod míru jednou na čtvrtém a dvakrát na pátém místě. V roce 1984 získal cenu pro nejlepšího amatérského cyklistu světa, když dojel druhý v etapovém závodě Tour de l´Avenir. Majitel bronzu ze závodu družstev na OH 1980 a bronzu z MS měl skvělou pověst i mezi profesionály.

Říkal si, že by v osmadvaceti mohl dostat povolení k profesionálnímu angažmá. Byl u předsedy ČSTV Himla, jenže ten ho uzemnil slovy: „Soudruhu Škodo, co jste pro naši socialistickou vlast dokázal? Ještě nic!“ Nakonec se ale přece jen dočkal. Jako první Čechoslovák jel v roce 1987 Giro d´Italia.

Třetí Grand Tour v kariéře absolvuje na nadcházející Tour de France cyklista Petr Vakoč.
Vakoč se vrací na Tour: Van der Poelovi mám pomoct k výhrám a žlutému dresu

Společnost Škoda Auto je generálním partnerem Tour de France od roku 2004. I letos dodá pořadatelům flotilu 250 vozů včetně ředitelského ENYAQ iV. Kromě toho sponzoruje zelený trikot pro vedoucího jezdce v bodovací soutěži a působí i jako partner oficiální aplikace Tour de France.

Celkový vítěz závodu zvedne v cíli na Champs-Élysées nad hlavu trofej z českého křišťálu, kterou už pojedenácté navrhl vedoucí interiérového designu Škoda Auto Peter Olah.