Vybudovat dráhu s kompletním zázemím se povedlo od píky za dva a půl roku, stavět se začalo v zimě 1984. „Dnes je něco takového nemyslitelné, ale tak rychlá výstavba byla neuvěřitelná i v té době. Měli jsme obavy a taky pochybovali, jestli termín dokončení stihneme, ale nakonec se to povedlo. Dodnes cítím hrdost, podařilo se nám už tehdy udělat okno do světa, protože jsme vytvořili světový okruh,“ lebedí si člen tehdejšího organizačního týmu stavby František Tranda.

Nový okruh byl potřeba, přírodním drahám, mezi které patřil i legendární starý Masarykův okruh, už zvonil pro jejich nebezpečnost umíráček.

V roce 1996 fanoušci na Masarykově okruhu poprvé spatřili legendárního Valentina Rossiho, tehdy ještě v kubatuře do 125 kubických centimetrů. Foto: archiv Automotodromu Brno
OBRAZEM: Masarykův okruh má pětatřicet let, Rossi ho miloval, zářili i Češi

Trendem byly uzavřené automotodromy. Československo nesmělo zůstat pozadu. Uvažovalo se, že nový okruh vznikne na hnědouhelných pánvích v Mostě, přednost ale nakonec dostalo Brno. „Byli jsme krůček vepředu a rozhodla taky tradice a úsilí Brňanů a Moraváků,“ je přesvědčený Tranda.

Oříškem bylo i zvolení správné lokality. „Měli jsme čtrnáct patnáct variant. Zvažovali jsme třeba, jestli neumístit okruh na jih od Brna nebo naopak na východ, nakonec vyhrála stávající varianta, která se vlastně nachází ,uvnitř´ původního přírodního okruhu,“ poznamenává Tranda.

Masarykův okruh by ve své době nevznikl bez politického zastřešení, stavbu okruhu zaštítil Svazarm, tedy Svaz pro spolupráci armády. Cílová rovinka tak třeba měla sloužit jako diverzní letiště.

Podle Trandy se ale okruh povedl vystavět tak rychle zejména díky nadšení, které stavbu provázelo. „Šlo o organizačně nesmírně těžký projekt. Museli jsme třeba shánět speciální stroje ze Švédska na vykácení lesa nebo jiné mechanismy. Jenže okolí se pro stavbu nadchlo a to nadšení se přeneslo i na firmy, pro které tak byla čest, že se na tom mohou podílet. I proto pro ně nic nebyl problém a vše jsme měli zavčasu,“ podotýká osmaosmdesátiletý pamětník, který dodnes pracuje v archivu Automotodromu Brno.

Dne 10. dubna uplynulo devadesát let od zahájení stavby Masarykova okruhu, který vznikal necelých pět měsíců.
„Horský" klenot slaví. Masarykův okruh vznikl i přes překážky

Ostatně sám je důkazem tehdejšího entuziasmu. „Profesí jsem byl silničář na krajském oddělení národního výboru. To mě živilo, při přípravách projektů nového okruhu jsem obětoval pátky a víkendy z volného času,“ zmiňuje Tranda.

Tisíce hodin odpracovali na brněnském okruhu taky třeba obyvatelé z Brna i okolí při akci Z. „Restaurace, sklep, sociální zařízení, to vše se udělalo při akci Z,“ oceňuje Tranda úsilí běžných Brňanů i lidí z širšího okolí.

V roce 1987 byl nový okruh dokončen, jako první se na automotodromu konalo mistrovství Moravy. „Nechali jsme si s předstihem udělat šaty při příležitosti otevření a když k němu došlo, nebyly nám. Všichni jsme měli tak o pět kilo míň. Tolik úsilí nás to stálo,“ dodává Tranda.