V Novém Jičíně se totiž na světově proslulého Neubauera zapomnělo, řekl Radek Polách z Muzea Novojičínska, ve kterém se o Neubauerovi nedochovala ani řádka. Pocházel z chudé rodiny, která žila ve městě do roku 1945, a automobilový sport byl na vzestupu až v 50. letech, vysvětlil příčinu zapomnění historik.
"Na muzeum se obrátilo několik fandů motorsportu, kteří chtěli vědět, zda se jeden ze zakladatelů automobilového závodění a do jisté míry otec automobilky Mercedes narodil v Novém Jičíně. Na internetu totiž objevili, že by mohl být i rodákem z Moravské Ostravy. To byl impulz k týdennímu putování po historii automobilového průmyslu," popsal první kroky Polách.
S pomocí kolegů ze Slezského zemského archivu v Opavě se podařilo zjistit v matrikách, že se Alfred Neubauer narodil 29. března 1891 skutečně v Novém Jičíně na tehdejším Rudolfringu, dnes Štefánikově ulici číslo šest.
"S překvapením jsme zjistili, že naším rodákem je osobnost motorsportu par excellence. Neubauer znamenal pro Mercedes to, co Enzo Ferrari pro italskou automobilku," připomněl fanoušek automobilového sportu Polách.
Neubauer pocházel z velice chudé česko-německé rodiny. Jeho otec byl stolařem a matka pocházela ze soukenické rodiny. Malého Alfreda prý hodně ovlivnila auta, která vídal na konci 19. století ve většinově německém Novém Jičíně. Po první světové válce několikrát usiloval o české občanství, ale jako pracující v Německu měl potíže ho získat. Nakonec se stal v roce 1928 německým občanem, ale až do své smrti uměl česky, dodal Polách.
Po odchodu do armády se ve Vídni seznámil s Ferdinandem Porschem, který ho přivedl do automobilky Daimler Benz. Pro ni pracoval i po první světové válce v německém Stuttgartu. "V té době sám závodil, ale se svou vysokou inteligencí se brzy stal manažerem týmu Mercedes. Pod jeho vedením vítězil ve 20. a 30. letech legendární Rudolf Caracciola. V té době se formule 1 ještě nejezdila," uvedl Polách.
"Neubauerův největší vzestup nastal v poválečných 50. letech, kdy se Mercedes poprvé zúčastnil formule 1. Angažoval slavného jezdce Juana Manuela Fangia, který se stal vlivem Neubauera dvakrát mistrem světa. Teprve nedávno ho svými vítězstvími překonal Michael Schumacher," připomněl historik.
Alfred Neubauer vynalezl dodnes známé "stříbrné šípy". "Při závodech formule 1 se snažil snížit váhu vozů Mercedes tak, že de facto seškrabal jejich bílý nátěr na původní stříbrnou barvu kovu. Tím se jejich vozy zrychlily a začaly lépe jezdit," dodal Polách. Podle něho vymyslel manažer Neubauer takzvanou týmovou strategii, která se ve vrcholovém automobilovém sportu používá dodnes.
"Pevně doufám, že tento muž bude mít v budoucnu ve městě pamětní desku, kterou si určitě zaslouží," dodal historik. Také starosta Nového Jičína, který se o Neubauerovi dozvěděl od redaktora Práva, byl z objevu nadšený. "To je skvělá zpráva, rozhodně se o tuto osobnost začneme zajímat. I pro německé turisty může být Neubauer lákadlem," řekl Právu Ivan Týle (ODS).