Pokladna společnosti Praha olympijská, jež se stará o přípravu a propagaci olympiády v Praze, se podezřele rychle vyprazdňuje. Přesně před týdnem mluvčí společnosti Karel Tejkal uvedl, že z patnácti milionů, které jí věnovali radní letos v březnu, byly utraceny pouze čtyři miliony a pár set tisíc. Včera prohlásil, že z peněz zbývá už jen jedna desetina.

„Proto žádáme o další peníze. Důvodem je fakt, že Praha musí poslat do 14. ledna příštího roku dotazník pro kandidaturu města na pořadatelství her,“ vysvětlil žádost směrovanou městské radě Tejkal.

Vysoké náklady na analýzy

Dotazník musí být podle něj kvalitně a velmi podrobně zpracován a olympijská společnost proto musí zaplatit odborníky a příslušné analýzy. „Nemůžeme přeci zadávat studie, když nebudeme mít od rady odsouhlasené peníze,“ poznamenal Tejkal.

Ještě letos utratí hodně

Do konce letošního roku plánuje tato obecně prospěšná společnost utratit celkem více než 44 milionů korun. Primátor Pavel Bém, který je předkladatelem návrhu městské radě, se včera nevyjádřil, zda vydání dalších třiceti milionů v hlasování příští týden v úterý podpoří. Minulý týden radní materiál neschválili. „Vím, že bylo nutné ho doplnit,“ vysvětlil mluvčí magistrátu Jiří Wolf.

Městským zastupitelům se materiál dostane až ve chvíli, kdy vedení hlavního města vyřeší zásadní nejasnost – zda se jedná o nedovolenou veřejnou podporu či nikoli. Na tuto otázku má odpovědět antimonopolní úřad.

Užití peněz není jasné

Jak bylo dosud vydaných patnáct milionů z městského rozpočtu využito primátorem, předkládaný materiál nezmiňuje. Před týdnem na přímou otázku Deníku mluvčí společnosti Tejkal odpověděl, že dosud společnost utratila jen něco málo přes čtyři miliony korun, které vložila do tehdy startované billboardové kampaně. Dnes říká, že v rozpočtu zbývá poslední milion a půl.

Za co Praha olympijská utratila více než 13 milionů korun?

„Čtyři miliony šly na obrazovou kampaň, 150 tisíc dolarů (cca 3 miliony Kč, pozn. red.) jsme zaplatili jako účastnický poplatek, aby se Praha vůbec mohla stát kandidátským městem,“ vypočítal Tejkal s tím, že další peníze šly pak „transparentně na start společnosti – obálkami počínaje, přes právní služby, průzkumy veřejného mínění, roadshow, tiskové konference či internetové stránky.“

Pokud jde o dosud utracené peníze, je podle Tejkala důležité si uvědomit, že společnost Praha olympijská není plátcem DPH, ale vše, co objedná, s DPH platí, a tím jsou pro společnost všechny služby o 19 procent dražší.