„Chceme více respektu mezi cyklisty a motoristy,“ vyhlásil Roman Kreuziger. Pozor tenhle uznávaný reprezentant, pátý muž Tour de France 2013, není jen tváří projektu, on s ním přišel! Situace je podle něj čím dál horší. Přibylo aut, přibylo kol.

„Spousta lidí ani netuší, že právě 1,5 metru je bezpečná vzdálenost pro předjíždění,“ zmínil 34letý člen stáje NTT Pro Cycling, jenž se rozhodl spolupracovat na projektu s Autoklubem ČR.

Statistiky policie českého profíka zaskočily (ročně nahlásí nehodu 4000 cyklistů). Na druhou stranu, velký šok to nebyl některé jeho kolegy (včetně Petra Vakoče) při tréninku srazilo auto. „Jde o život,“ podotkl Kreuziger.

Rodák z Moravské Třebové k projektu zlákal i ambasadory slovenského rivala Petera Sagana, motocyklistu Filipa Salače a zpěváka Pavola Haberu. Od nich si Kreuziger slibuje jediné: „osvěta“ zasáhne široké spektrum lidí.

Ohleduplnost ve Švýcarsku 

„Já se nejbezpečněji cítím ve Švýcarsku. Tam jsou lidé neuvěřitelně ohleduplní, asi i kvůli tomu, že při porušení pravidel jim hrozí vysoké pokuty a tresty,“ prohlásil účastník dvou olympijských her.

Před pár dny se otci dvou dcer stala nepříjemnost. „Při tréninku to bylo opravdu na milimetry. Myslím, že řidič něco lovil v mobilu a neviděl mě. Na druhou stranu je třeba říct, že často jsou neukáznění i cyklisté, nemají helmu, kličkují nebezpečně v koloně nebo jedou po chodníku. Pro to nemám pochopení,“ dodal.

Sám volí nejmodernější prvky. Sice nepoužívá odrazky (v noci nejezdí), ale jinak vás překvapí, co jej chrání. „Vozím s sebou radar, jenž mě upozorňuje na blížící se auta,“ prozradil Kreuziger. Jenže tohle si běžný cyklista těžko pořídí. I proto je tu kampaň „Jeden a půl metru“.

InfografikaZdroj: Deník

Řekli o projektu

"Pro mě, Romana a naše přátele je bezpečnost v silničním provozu velmi důležitá. V prvním kroku chceme dát vědět řidičům, že vzdálenost 1,5 metru při předjíždění nás může udržet naživu."
Peter Sagan, slovenský cyklista

"Bezpečný odstup od předjížděného cyklisty je už v některých státech stanoven zákonným předpisem. Nejčastěji se jedná právě o 1,5 metru, například ve Francii nebo v Belgii."
Jan Šťovíček, šéf Autoklubu ČR