Plavání je nejen v pražských bazénech celoročním prostředkem k odstranění únavy, což potvrzuje dlouholetá rehabilitační pracovnice Milena Bejčková.

„Voda sama o sobě ulehčuje pohyb, protože dochází k uvolnění a relaxaci svalstva. Důležité je, že nadlehčuje a nedochází tak k přetěžování kloubů, tudíž následné cvičení není pro pacienta tak bolestivé," říká.

Největší výhodu plavání vidí v rovnoměrném zatěžování svalů a zároveň k jejich prohřívání a posilování.

Čtěte také: Jóga je podle faráře nástroj ďáblův

„Hlavně je potřeba, aby vám ve vodě bylo příjemně. Jakmile vám začne být zima, je potřeba jít ven, protože svaly naopak začínají tuhnout," upozorňuje.

Plavání je oblíbené i díky tomu, že se dá provozovat v každém věku. Od těhotných žen, přes kojence až po důchodce.

POZOR NA VYHŘEZLÉ PLOTÉNKY

I plavání však může představovat určité zdravotní riziko. „Zejména pro plavce s chronickými bolestmi zad případně vyhřezlými ploténkami. V takových případech je potřeba plavání konzultovat s lékařem a některé styly je nutné úplně vynechat," varuje.

Nejvhodnějším stylem je podle ní znak, při němž je tělo zatíženo rovnoměrně a nedochází například k přílišnému zakulacení zad, jako u kraulu nebo naopak extrémnímu prohýbání, ke kterému dochází při plavání prsou.

V poslední době se stále častěji v nabídce areálů objevuje možnost plavání s dětmi.

„Pro děti od půl roku je vhodné hlavně proto, že pocházejí z vodního prostředí, a tudíž je pro ně bazén přirozený. Děti mají vodu v bazénu o něco teplejší a učí se správně dýchat, nebát se ponoření a hlavně jde o posílení svalů okolo páteře a zlepšení celkové motoriky těla přirozeným způsobem," vysvětluje.

Nenechte si ujít: Svoboda nechal Sasínka spát. Pak společně slavili bronzové medaile

Zvláštní význam má plavání i pro těhotné ženy, zejména pak pro ty, které plánují alternativní porod.

„Ženy, které chtějí rodit běžným způsobem, využívají vodu spíše k relaxaci a uvolnění bolesti zad, vzhledem k zátěži, kterou nosí," uzavírá Milena Bejčková.