Nedávné závody světového poháru v Polsku totiž znovu ukázaly, že špička ploché dráhy v poslední době hodně přitvrdila.

„Souboje už jsou za hranicí korektnosti,“ potvrzuje ředitel pražského závodu Petr Ondrašík a bývalý plochodrážní rozhodčí. „Závody už nejsou o tom, kdo bude první v cíli, ale spíše o tom, jak soupeře vyautovat.“

V tomto trendu proběhly i závody v Lešně, kde upadli dva jezdci světové špičky. Do pádů se zamotal Greg Hancock, který byl ale z nemocnice propuštěn a nejsou zprávy o tom, že by v Praze nestartoval. Rovněž dvojnásobný mistr světa Jason Crump se o víkendu zapletl do kolize a postihl ho pád. Vyvázl sice bez zranění, ale také s nula body.

„Takový styl kdysi zavedl Nicki Pedersen a teď se ho chytá celý svět,“ dodává Ondrašík. „Je to pravé peklo. Kolikrát jedou za hranicí možností. Některé křížení je nadmíru nebezpečné.“

„Jezdí se ostřeji, motorky jsou rychlejší,“ potvrzuje plochodrážní mistr republiky Bohumil Brhel. „Tím že zrychlily, jsou i hůř ovladatelné. Někdo to pak nezvládne a dochází ke kolizím.“

Tvrdost bojů o světové body přidává na dramatičnosti podívané. Snad jí v sobotu přidá i nový povrch na břevnovském oválu. Na letošní rok byla totiž dráha pokryta granitem, který je osvědčený ze závodů v Polsku. Tento materiál je těžší, rychlejší a pražští pořadatelé tak očekávají i překonání traťového rekordu.

Ten drží Američan Hancock z premiérového ročníku pražské velké ceny z roku 1997. „Je reálné ho pokořit,“ soudí Brhel. „Celá šestnáctka jezdců jsou střelci a myslím, že nejvíc by nový povrch na Markétě mohl sedět Crumpovi.“

Průběžné pořadí Grand Prix vede Dán Nicki Pedersen před Leighem Adamsem z Austrálie a Hancockem. Světoví jezdci ale budou mít na Markétě co vyrovnávat…