Brněnská Dukla spojila síly s experty na aerodynamiku z automobilky Škoda, aby čeští dráhaři posouvali rychlostní hranice. „Jsme v rané fázi projektu, jehož cíl je získat nové poznatky, jak přizpůsobit posed závodníků, jaký materiál použít,“ uvedl český reprezentační trenér Petr Klimeš.

Projekt má název Tokio Challenge s vidinou olympijských her, které za dva roky hostí japonská metropole. Zapojí se do něj také studenti Vysokého učení technického v Brně. „Komise složená z členů univerzity, skupiny aerodynamiků Škodovky a nás z Dukly vybere několik návrhů, které budou smysluplné,“ přiblížil Klimeš.

Týmy s nejlepšími nápady dostanou hodiny v počítačovém centru v Ostravě, kde provozují virtuální aerodynamický tunel. „Závodníka vyfotí sestava sto šedesáti fotoaparátů, na základě toho vznikne 3D model člověka. Buď si ho můžete vytisknout na tiskárně jako figurku do kanceláře, nebo se s modelem pracuje ve virtuálním tunelu,“ pousmál se Klimeš.

Pomocí online rozhraní superpočítač zjistí, jaký má nápad efekt na celkový odpor jezdce při určité rychlosti. „Spočítá třecí a tlakovou složku. Zdůvodní, proč jet třeba zalehlý, zda mít natažené, nebo pokrčené ruce,“ objasnil brněnský kouč.

S 3D modelem závodníka můžou studenti různě hýbat a obraz, který vytvoří, vyhodnotí superpočítač. „Klasický tunel je extrémně drahý a nemůžete celý den na závodníka foukat. Ve virtuálním lze nasimulovat daleko víc věcí, jsou schopní udělat i točící kola,“ popsal reprezentační kouč.

Sprinteři Dukly si od projektu slibují, že například úpravou posedu závodníka na kole a nejoptimálnější polohou uberou desetiny sekundy, kvůli kterým v časových disciplínách zaostávají za konkurencí. „Dali jsme několik podnětů, na co se studenti mohu zaměřit, mají i pravidla Mezinárodní cyklistické unie, aby nevymýšleli rakety. Spoléháme na jejich fantazii a věříme, že to nějaký výsledek přinese,“ pronesl Klimeš.