Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Cestáři v Pardubickém kraji v zimě udržují více než tři a půl tisíce kilometrů

Pardubice - Správa a údržba silnic Pardubického kraje se sama stará o 2266 kilometrů, na 1200 kilometrů pak obstarávají externí dodavatelé.

22.12.2015
SDÍLEJ:

Ilustrační snímekFoto: Deník

Především pro manažery a dispečery autobusových i kamionových přepravců připravila Správa a údržba silnic Pardubického kraje (SÚS Pk) zajímavý seminář. Týkal se aktuálního tématu zimní údržby, kdy krajští silničáři chtěli představit plány zimní údržby, seznámit dopravce s novou mechanizací, informačními technologiemi vybavením dispečerských pracovišť zimní údržby silnic.

Krajští silničáři podobné semináře už pořádali a měli úspěch. Vzájemná spolupráce s dopravci, ale i složkami integrovaného záchranného systému je pro fungující systém zimní údržby potřebná.

V Pardubickém kraji je údržba zajišťována na více než tři a půl tisících kilometrů silnic všech tříd. Pouze 144 kilometrů nejméně významných cest silničáři v zimě neudržují. SÚS Pk se vlastními silami stará o 2266 kilometrů, na 1200 kilometrů obstarávají externí dodavatelé.

„Činnost Správy a údržby silnic Pardubického kraje je veřejností sledovaná. Všichni chceme jezdit po upravených a bezpečných silnicích. Krajští silničáři udržují poměrně rozsáhlou síť komunikací a řekl bych, že většinou s dobrým výsledkem. Letos mají novou techniku i zásoby posypových materiálů připravené, a tak zima může do Pardubického kraje naplno přijít," sděluje hejtman Pardubického kraje Martin Netolický.

Přípravy už v létě

Krajští silničáři se na zimu připravují už v létě, kdy například nakupují posypové materiály.

Skladovací haly soli jsou naplněny 16 tisíci tunami. To by mělo pokrýt průměrnou zimu. Drtě a písku mají cestáři připraveno téměř 25 tisíc tun.

Inertním posypem udržují 1427 kilometrů silnic, solí chemicky 1867 kilometrů.

Loňská mírná zima znamenala určité úspory, a to nejen v množství použitého materiálu, ale i díky menšímu počtu ujetých kilometrů.

„Část uspořených prostředků, konkrétně částku 10 milionů korun, jsme hned po skončení zimy použili na souvislé obnovy a opravy povrchů našich silnic," prozrazuje náměstek hejtmana Pardubického kraje zodpovědný za dopravu Jaromír Dušek, podle kterého náklady na zimní údržbu na jeden měsíc se pohybují průměrně v částce kolem 22 milionů korun.

Správa a údržba silnic investovala i do nové mechanizace. Pořídila dva nové nakladače a sedm nákladních vozidel. Některá jsou zcela nová, jiná po generální opravě.

Vybaveny jsou víceúčelovými sypacími nástavbami, které umožňují v zimě sypat a v létě mají využití na výspravu silnic horkou asfaltovou směsí, nebo se podílejí na běžné údržbě.

Radlice mají dva typy břitů gumu na odstranění břečky a sněhu, kov na odstranění zmrazků a ujetého sněhu.

Nové radlice

Mechanizaci rozšířily i nové radlice. „Ještě před zimou řidiče i dispečery proškolujeme. Musí se s novou technikou seznámit, naučit se s ní zacházet. Také si projíždějí trasy, které jim jsou na zimu přiděleny. Musí vědět, kde jsou například omezené šířkové poměry, dělící ostrůvky, čela propustů a mostů, začátky chodníků ohraničené obrubou a podobně. Pod vrstvou sněhu a často v nepříznivých klimatických podmínkách, v noci musí často řidiči jet i po paměti. Srážka vozidla s radlicí s pevnou překážkou je nejen ohrožení života a zdraví posádky, ale většinou také značná materiální škoda, obvykle totální zničení radlice a upínacího zařízení. Vozidlo pak bývá i na delší dobu mimo provoz. To klade vysoké nároky na rezervní vozidla," vysvětluje ředitel SÚS Pk Miroslav Němec.

Rozdílné podmínky

V Pardubickém kraji jsou podmínky pro údržbu silnic v zimě rozdílné. Ovlivněny jsou různými klimatickými podmínkami. Nadmořská výška se pohybuje od 200 metrů nad mořem v Polabí až po 900 metrů nad mořem na Králicku či Žamberecku. V nižších polohách bývají zrádné ranní námrazy, ve vyšších polohách zase řidiče ohrožují nejvíce sněhové jazyky a závěje. (pad)

Autor: Redakce

22.12.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Kandidáti prezidentských voleb
23

Kdo má na starost prezidentské kampaně? Zkušení matadoři i nováčci

Jevgenij Nikulin
3 6

Hospitalizace v Bohnicích? Ruský hacker na ni dává stížnost

SLEDUJEME ON-LINE

Debata Deníku: Krnáčová bere za úspěch otevření Blanku. Nové tratě v nedohlednu

Doprava v Praze, kompetence magistrátu a městských částí a celkové plnění programu pražské koalice. To vše a další problémy, které trápí Pražany, Deník právě řeší v diskuzi s pražskou primátorkou Adrianou Krnáčovou. Debatu sledujeme online.

DOTYK.CZ

Před 42 lety ve Španělsku padla diktatura, svobodu zaštítil král

Španělsku neomezeně velel od roku 1939, nyní, ve večerním čase 20. listopadu 1975 umírá. Francisco Franco je klidný. Pečlivě, dlouhých šest let předával moc monarchovi Juanu Carlosovi I. Franco věřil, že král půjde v jeho šlépějích, že Španělsko bude nadále katolickou diktaturou. Franco, pohřbený v posvátném Údolí padlých, se bude muset obracet v hrobě.

Už milion Čechů používá v televizi „červené tlačítko“

Nestihli jste poslední díl oblíbeného seriálu? Nevadí, prostě si ho v televizoru pustíte ze záznamu. Mezi Čechy je čím dál populárnější sledovat televizní programy nikoliv v reálném čase, ale až zpětně. 

Romové jen kradli, Ukrajinci při tom i vraždili: prohlédněte si nejlepší videa

Podívejte se na krátký sestřih toho nejzajímavějšího, co zaznamenali redaktoři Deníku ve dnech 20. a 21. listopadu 2017.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT