Dlouho očekávaná úprava prostoru pardubického přednádraží začala včera hodinu před polednem. Ve skutečnosti to bylo spíše za pět minut dvanáct nebo dokonce po dvanácté. Proč?

Město na ni může získat peníze z Programu švýcarsko-české spolupráce.

Je v tom ale jedna „drobná potíž". Revitalizaci musí stihnout do 14. června příštího roku, což je poměrně šibeniční termín.

PRVNÍ KROK: UZAVŘENÍ PARKOVIŠTĚ U NÁDRAŽÍ

Staveniště včera převzala od města společnost Strabag.
Ta má během 180 dní vybudovat před hlavním nádražím nákladem téměř 146 milionů korun bez daně z přidané hodnoty takzvaný moderní multimodální uzel.

„Prvním krokem, který se dotkne dopravy v této lokalitě, je uzavření parkoviště u nádraží. Následovat bude uzavření vjezdu před nádražní budovu a tedy i změny v organizaci městské hromadné dopravy a také příchodu do nádražní haly. Palackého třída bude minimálně do konce roku průjezdná bez omezení," informovala náš Deník Nataša Hradní z tiskového úseku Magistrátu města Pardubic.

„Parkoviště před bytovým domem na náměstí Jana Pernera, tedy před nádražím, bude celé, včetně stojanů na kola, uzavřeno od konce října," řekla Helena Dvořáčková, náměstkyně pardubického primátora zodpovědná za investiční výstavbu města.
Podstatnější zásah do organizace dopravy u nádraží čeká Pardubice od 21. listopadu, kdy stavbaři uzavřou celý prostor od Palackého třídy až k nádraží.

Před odbavovací halu nebudou moci vjíždět ani vozidla městské hromadné dopravy (MHD).
Veškerá doprava v obou směrech bude svedena na Palackého třídu.

Zastávky MHD ve směru do centra budou v tomto úseku zrušeny, zastoupí je stanice u hypermarketu Albert, nebo u autobusového nádraží. Zastávka u lihovaru (Albert Hypernova), ve smě-ru od centra Pardubic zůstane zachována.

OD PROSINCE OMEZÍ
 POHYB CESTUJÍCÍCH

Autobusové linky, které na nádraží končí, budou mít po dobu rekonstrukce přednádraží konečnou na autobusovém nádraží, odkud budou na své trasy i vyjíždět.

„Od prosince bude omezen i pohyb cestujících před samotným nádražím. Přístup do nádražní haly bude možný pouze vyhrazenými koridory. Rekonstrukce části Palackého třídy před nádražím, při níž bude částečně omezen průjezd, přijde na řadu až na počátku jara příštího roku," nastínila náměstkyně primátora časový harmonogram rekonstrukce.

PROSÍ O TOLERANCI 
A TAKÉ TRPĚLIVOST

„Chci obyvatele Pardubic i jejich návštěvníky poprosit o toleranci a trpělivost. Při cestě na nádraží budou muset počítat s větší časovou rezervou. Ale prosím, vydržme to. Je to jen půl roku. A Pardubice a prostranství před nádražím si to zaslouží," apelovala Helena Dvořáčková.

Prostor před pardubickým vlakovým nádražím se během následujících šesti měsíců výrazně promění.

„Dojde ke změnám organizace automobilové dopravy, klidová zóna s vodním prvkem bude ze středu dopravního uzlu přesunuta na vhodnější místo," upřesnila Nataša Hradní z tiskového úseku Magistrátu města Pardubic.
Nově řešeno bude také stání pro vozy MHD, které bude vybaveno moderními systémy zajišťujícími lepší informovanost cestujících.

Přibudou nástupní a výstupní hrany pro pravidelné linkové autobusy v bezprostřední blízkosti nádraží, parkoviště pro krátkodobé stání, cyklověž s automatickým samoobslužným systémem i venkovní kryté stojany pro jízdní kola.

„Osobnost Jana Pernera, který se před lety zasloužil 
o vybudování železnice do Pardubic a tím o další rozvoj města, bude připomínat nový památník," nechala se slyšet Nataša Hradní.

SLOŽITÁ STAVBA

„V prosinci roku 2014 už asi nikdo kromě mě nevěřil, že se tento projekt spustí. Pevně doufám, že budeme slavnostní pásku stříhat dříve než 14. června 2017," podotkl náměstek primátora Pardubic Jan Řehounek.

„Víme, že to nebude jednoduchá stavba, ale věříme, že se podaří dokončit včas," doplnil zástupce společnosti Strabag Vladislav Fišer.

„Chtěla bych poděkovat všem, co se na tomto projektu od roku 2014 podílejí. Do té doby měl spíše jepičí život. Snad to teď všechno dobře dopadne," uzavřela Tereza Vavrečková z ministerstva financí.