Rekonstrukce nádraží, včetně oprav kolejiště nebo výstavby podchodu k nástupištím, je druhou fází projektu elektrizace trati, jehož přípravná dokumentace byla vypracována již v roce 2008. „V současné době se připravuje aktualizace zmíněné dokumentace pro vydání územního rozhodnutí, včetně vlivu stavby na životní prostředí," uvedl tiskový mluvčí SŽDC Pavel Tesař.

Starosta Letohradu Petr Fiala krok SŽDC vítá a chce hned od počátku jednání prosazovat požadavek města na výstavbu podchodu směrem ke Kunčicím. „V rámci projektu pro nás bude zásadní společné řešení se SŽDC, aby podchod od budoucího nástupiště nevedl jen k výpravní budově, ale i směrem na druhou stranu města, tedy směrem ke Kunčicím. Přitom by nemusel být ani nijak zásadně široký," řekl starosta a připojil zdůvodnění: „Odpadl by tím zásadní problém současného přebíhání lidí přes koleje, protože pěší, který dodržuje bezpečnost, musí dojít de facto až pod náměstí a k nádraží se vracet. Odhaduji, že si v současnosti cestující prodlouží chůzi o jeden kilometr, než by tomu bylo v případě využití podchodu."
Za město je Petr Fiala připraven na přípravě a realizaci takového řešení spolupracovat. Ačkoliv je otázka podchodu zatím otevřená, podle starosty je kladné stanovisko na místě: „V opačném případě by investor popřel, že nové řešení železniční stanice by mělo přispět i k celkově vyšší bezpečnosti."

Mluvčí SŽDC Pavel Tesař potvrdil, že požadavek města na zřízení podchodu organizace přijala. Nyní bude předmětem připravované zadávací dokumentace na zpracování přípravné dokumentace, která vyvrcholí v samotný projekt stavby pro vydání stavebního povolení.

Kompletní rekonstrukce železniční stanice se bude týkat území vymezeného přechodem pro pěší u bývalého Montostavu a přejezdem u firmy BBCom – bývalé pily Letohrad. Dokumentace počítá jak s výstavbou nástupišť, podchodu a systému odvodnění, tak i s realizací mostů, pozemních staveb, zabezpečovacího a sdělovacího zařízení, trakčního vedení a protihlukových opatření.

Zastávka na Orlici se neplánuje

Rekonstrukce železniční trati nepočítá s realizací nových zastávek. Zřízení zastávky by se nabízelo například v místní části na Orlici, o tom však SŽDC neuvažuje. „Tato lokalita se nachází u tratě ve směru na Lichkov, tedy v místě stavby, která již byla dokončena v roce 2009," zdůvodnil Pavel Tesař.

Historie elektrifikace trati

Železniční stanice Letohrad a úsek ve směru na Ústí nad Orlicí byly elektrifikovány již v roce 1984.

V roce 2008 byla zpracována přípravná dokumentace pro územní řízení s názvem projektu Elektrizace trati Letohrad – Lichkov. Druhou stavbou měla být železniční stanice Letohrad. Ta byla jednou ze tří staveb celého komplexu elektrizace a předelektrizačních úprav v úseku Ústí nad Orlicí – Letohrad – Lichkov – státní hranice s Polskem. V roce 2009 byla dokončena pouze první část, elektrizace trati Letohrad – Lichkov, která měla největší význam pro tuto lokalitu.

Pavel Tesař