Jen si ten obchod představte: na pumpách bude levnější nafta, ale v důsledku začneme mít přeplněné vedlejší silnice, kam se stáhnou kamiony kvůli dražšímu mýtu na dálnicích a státovkách.

„To by byla pro nás rána. Už tak zápasíme s katastrofálním stavem  silnic II. a III. tříd, další kamiony  by jejich tristní stav jen podtrhly,“ odmítá čerstvý návrh autodopravců šéf pardubických krajských silničářů Miroslav Němec.

Odliv kamionové dopravy na vedlejší silnice by poznamenal i život obyvatel v desítkách obcí a měst ve východních Čechách, kterými „dvojky“ procházejí. V naprosté většině případů totiž nejsou vedeny obchvaty těchto sídel.

„Návrh autodopravců je celkem rozumný, ale právě z důvodu následného vyššího zatížení silnic druhých tříd jako objízdných tras zpoplatněných 'státovek' ho nelze přijmout,“ přisvědčil pardubický hejtman Radko Martínek.

S návrhem zvýšit mýtné výměnou za dlouhodobě požadované snížení spotřební daně z nafty přišlo sdružení autodopravců Česmad Bohemia.

Česko má totiž pátou nejdražší naftu v Evropě. U benzinu tak kritická situace není, ve většině evropských zemí je naopak dražší.

„Jako logistická firma máme dobrý přehled o cenách pohonných hmot v Evropě a je pravda, že nafta v Česku patří k nejdražším. Jsme navíc tranzitním státem a zejména pro zahraniční dopravce, kteří jen projíždějí, není problém natankovat v sousedních zemích,“ řekla jednatelka velké spediční firmy Šmídl ze Žamberka Martina Šmídlová.

Mýto je podle ní v tomto ohledu jistějším příjmem státní pokladny, protože jej platí všechny kamiony, které jezdí po českých dálnicích.

Vláda návrh snížit spotřební daň u nafty o 2,5 koruny na litr a u benzinu o 1,5 koruny před týdnem odmítla s poukazem na mezinárodní dohody, navíc by znamenala až 15milionový výpadek příjmů státního rozpočtu.

V prosinci přitom autodopravci kvůli slevám na mýto vyhlásili stávkovou pohotovost. Vadilo jim, že vláda rozhodla o navýšení sazeb mýtného od ledna o 25 procent, ale již neprosadila slíbené zavedení množstevních slev pro tuzemské dopravce.