Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Evropské dotace se vyčerpaly do poslední koruny

Východní Čechy - Po prvotních rozpacích s čerpáním fondů EU se s úspěšnými projekty v posledních letech roztrhl pytel.

23.6.2016
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Michal Fanta

Právě končící Regionální operační program Severovýchod (ROP) proplatil všech 18,6 miliardy korun, které měl z EU a z okrajově i z českého státního rozpočtu od roku 2007 k dispozici.

Východní Čechy se díky těmto penězům změnily k nepoznání. Investice z bruselských fondů jsou patrné skoro na každém kroku.

Díky nim se obnovy dočkaly Šimkovy sady v Hradci Králové či Třída Míru v Pardubicích. Nové modernější vybavení mají nemocnice v Trutnově, Ústí nad Orlicí či Chrudimi. Podařilo se vybudovat nový multioborový pavilon v Pardubické nemocnici anebo specializované kardiocentrum v orlickoústecké nemocnici. Postavily se dopravní terminály Náchodě, Svobodě nad Úpou nebo České Třebové.

Opravily se stovky kilometrů především krajských silnic II. a III. tříd. Rekonstruovalo se Muzeum krajky ve Vamberku, Třebechovické muzeum betlémů anebo Švýcárna ve Slatiňanech, kde je dnes interaktivní muzeum starokladrubského koně.

ČASTÉ RISKOVÁNÍ

Část financí udělala radost také cyklistům a cykloturistům, jelikož bylo postaveno 209 kilometrů cyklostezek anebo cyklotras. Více než půl miliardy korun umožnilo také modernizovat výuku na středních školách a učilištích anebo zrevitalizovat řadu brownfieldů, kde pak vznikly desítky nových pracovních míst.

A tak by se dalo pokračovat. Rozhodující část 17,4 miliardy korun z proplacených peněz šla právě na rozvoj měst a obcí, a to přes 6,4 miliardy korun.
Důvodem vyčerpání přidělených peněz ze 100 procent bylo to, že kraje postavily dopředu řadu staveb bez toho, že by měly jistotu, že dotaci dostanou. Například hradecký kraj takto předfinancoval za 100 milionů opravy silnic. Projekty pak dostávaly podporu později z peněz, které v programu zbývaly.

JAK TEĎ SE SILNICEMI?

„ROP Severovýchod byl významným zdrojem financí pro rozvoj jednotlivých krajů. Ostatně dokladem je i samotný zájem ze strany žadatelů, který překročily možnosti programu více než dvojnásobně. Díky dotacím se například zastavila degradace silnic druhé a třetí třídy," řekl hejtman Královéhradeckého kraje Lubomír Franc.

Podporu z ROP Severovýchod od roku 2007 získalo v Královéhradeckém, Pardubickém a Libereckém kraji 751 projektů. S žádostí o peníze uspěl zhruba každý druhý, protože celkem žadatelé ve všech třech krajích předložili 1422 projektů s celkovým požadavkem na více než 40 miliard korun.
Pardubický hejtman Martin Netolický upozornil, že s koncem programu ROP Severovýchod pro kraje končí významný zdroj financování oprav silnic.

„Náhrady sháníme velmi těžko. V tuto chvíli neděláme nic jiného, než žebráme u ministerstev financí a dopravy o nějaké drobné částky na rekonstrukce silnic. To není systémový přístup," řekl.

Nej… projektů z ROP Severovýchod

Projekty podpořené z ROP Severovýchod, které získaly nějaké republikové ocenění s udanou výší dotace

- Autobusové nádraží ve Svobodě n. Ú.  31 671 828,40 Kč
- Muzeum obuvi a kamene ve Skutči  14 187 839,91 Kč
- Dopravní terminál v České Třebové  143 303 125,59 Kč
- Společenské centrum UFFO v Trutnově  182 020 429,42 Kč
- Multifunkční centrum v Hlinsku  63 265 497,62 Kč
- Krytý plavecký bazén v Litomyšli  55 929 829,09 Kč
- Lávka přes Orlici v Hradci Králové  20 827 149,41 Kč
- Histor. budova Region. muzea v Litomyšli  50 536 047,76 Kč
- Lanovka na Sněžku  234 385 362,83 Kč
- Bílá věž v Hradci Králové  31 039 101,14 Kč

• ROP Severovýchod nabízel dotace ve čtyřech oblastech. Těmi byly rozvoj dopravní infrastruktury, rozvoj obcí a měst, podpora cestovního ruchu a podpora podnikatelů.

• Nejnákladnější projektem v hradeckém kraji byl nákup nových vlaků RegioPanter, dotace činila 272 mil. Kč. Vlaky jezdí na trase mezi Pardubicemi, Hradcem a Jaroměří.

• V Pardubickém kraji nejvyšší dotaci 238 milionů korun získala společnost Sněžník na vybudování rekreačního střediska Dolní Morava.

• Všechny projekty a stavby musely být hotové do konce loňského roku. Do roku 2022 bude úřad regionální rady například kontrolovat využití dotací a plnění podmínek udržitelnosti projektů. V současném programovacím období 2014 až 2020 regionální operační programy nahrazuje Integrovaný regionální operační program (IROP), který už je řízen centrálně z Prahy

(kim, čtk)

Autor: Redakce

23.6.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Transgas
6 10

Budovy Transgas nebudou památkou. Majitel je může zbourat

Podporujete, aby homosexuální páry mohly adoptovat děti?
12 23

Jak to vidí Petr Koděra: Konečně se do sebe opřeli

Studenti vyzpovídali uchazeče o Hrad. Nejvíce je přesvědčil Jiří Drahoš

/VIDEO, ANKETA/ Netradiční debatu s prezidentskými kandidáty uspořádal v pondělí Deník. Šestice uchazečů o Pražský hrad diskutovala ve vlaku z Prahy do Ústí nad Labem a zpět. 

Rozhovor s Novotnou? Zdvořilost, šarm a jasné názory

Jemná, zdvořilá a distingovaná dáma. Tak působila Jana Novotná letos na jaře, když poskytla rozhovor několika médiím včetně Deníku. Novináře přivítala svým typickým úsměvem a v elegantním krátkém sestřihu.

Stavba dálnice D7 nabrala skluz, auta na nový úsek vyjedou později

/FOTOGALERIE/ Termín dokončení dálnice D7 ještě není oficiálně stanoven. Mělo by to být v průběhu léta.

Lanovka na Petříně, v zoo a na Smíchově. Které další Praha plánuje?

Pražské lanovky. V metropoli najdeme sice jen tři, ale za to jsou všechny něčím unikátní. Praha se tak pyšní lanovkou z konce 19. století, lanovkou s nejmenším převýšením v celé České republice a nejmenší lanovkou, o které často Pražané nemají ani tušení. Na jaké další lanové dráhy se můžete těšit v budoucnu?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT