Současné dějiny, které někteří experti pokládají za klíčové, se tak téměř neučí.

Nedávno zveřejněná analýza České školní inspekce (ČŠI) odtajnila zajímavé údaje o výuce historie na českých základních 
a středních školách.

Z dokumentu vyplývá, že 43 procent výuky na středních školách nekončí dál než v 90. letech 20. století. Celých 20 procent žáků se pak nedostane dál než za rok 1990. Současné dějiny, které někteří experti pokládají za klíčové, se tak téměř neučí.

„Je otázkou, jestli termín současné dějiny není tak trochu protimluv,“ zamyslel se nad závěry inspekce učitel dějepisu Martin Štěpánek. „Historie může zkoumat to, od čeho má jistý odstup. Myslím si, že 20 let je pro tento časový odstup minimum. Co je nám časově blíž, to je spíš téma k diskuzi než učení se,“ míní Martin Štěpánek.

I Martin Štěpánek se ve výuce světových dějin blíží statistickému průměru a končí většinou v oněch 90. letech. České dějiny však dotáhne až do rozpadu Československa.

Podobně je na tom i jeho kolega Filip Petr. „Skončím většinou u pádu komunismu a vzniku samostatné České republiky,“ potvrdil Petr. Také on doufá, že zvýšená dotace hodinové výuky dějepisu umožní lepší probrání některých témat.

O navýšení počtu hodin dějepisu na středních školách vážně mluví i výsledek zprávy ČŠI.

O tom, že každá škola bere dějepis jinak ví své i absolvent pardubické Střední průmyslové školy elektrotechnické Richard Bureš.

„Měl jsem dějepis sice jenom dva roky, ale zvládli jsme dojít od neandrtálců až těsně za druhou světovou válku,“ popsal svou zkušenost Richard Bureš.

Najdou se ale i třídy, kde se v posledních hodinách dějepisu dojde až po úplnou současnost. „Zvládli jsme se dobrat až k výsledkům voleb v roce 2002. Bavili jsme se třeba i o Havlovi, nebo 
o tom, kdo byl v jakém období ministrem,“ uvedla nedávná absolventka gymnázia Lenka Cikrlová.

Z analýzy rovněž vyplývá, že až tři pětiny žáků středních škol by uvítalo zajímavější výuku dějin. Do toho se počítají například besedy 
s pamětníky, promítání filmů či častější exkurze.

„Nějaký výlet by se občas hodil. Filmy podle mě mnohdy zkreslují, takže ty bych moc nepodporovala,“ řekla studentka střední školy Eva Jiránková.