Pardubický poslanec za Hnutí ANO MARTIN KOLOVRATNÍK má za svoje hlavní téma dopravu. V Pardubickém kraji je to téma mnohokrát skloňované – řeší se stavba rychlostní silnice R35, obchvaty měst či rozvoj pardubického letiště.

Podle Kolovratníka lze o roce 2015 hovořit jako o legislativní smršti v dopravě, a tak by se možná konečně mohly velké dopravní stavby pohnout kupředu.

Jaká je pozice koaličního poslance? Máte možnost ovlivňovat zákony ve prospěch svého regionu?
Když v praxi vidím možnosti koaličního a opozičního poslance, tak člen vládní koalice má ty možnosti mnohem větší. Je možné konkrétními kroky ovlivňovat důležité věci. Jako místopředseda hospodářského výboru mohu ovlivňovat třeba zákony v oblasti dopravy. To, co se schválí na výboru, totiž ve většině případů odsouhlasí i sněmovna. Například při diskusích o výkupech pozemků jsem mohl přinést poznatky z kraje, které pak byly do konečného návrhu zákona zahrnuty.

Mnoho lidí vnímá zasedání poslanců negativně. Říká se, že se tam jen hádáte… Co se ale podle vás v letošním roce opravdu povedlo?
Hnutí ANO dává veřejnému mínění trochu za pravdu. Proto jako jediní navrhujeme zefektivnění jednacího řádu. Chceme například omezit vystoupení jednoho poslance k jednomu projednávanému tématu na dvakrát deset minut. Za průlomové pokládám, že se v letošním roce podařilo schválit některé protikorupční zákony, jako například posílení pravomocí Nejvyššího kontrolního úřadu. V dopravě bych to pak nazval doslova legislativní smrští. Jen já sám jsem v roli navrhovatele a zpracovatele na podzim předkládal pět zákonů.

Jak jste již zmínil, vaším oborem je doprava. Zeptám se vás tedy na dopravní stavby, které lidi v regionu asi zajímají nejvíc. Jak to v současné chvíli vypadá s rychlostní silnicí R35?
Čím víc se tomuto tématu věnuji, tím víc mě překvapuje, že ta silnice ještě nestojí. V kraji se v roce 2006 podepsalo memorandum a pak se šest let skoro nic nedělo. Až v roce 2012 se konečně začaly vykupovat pozemky. Zajímalo by mě, co tenkrát krajští politici i poslanci pro vznik této silnice dělali. Výkupy sice běžely, ale nebylo to ideální rychlostí a na některých místech hrozilo vyvlastnění. Na mě se třeba obrátilo vedení obce Časy s tím, že s nimi Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) vůbec nekomunikuje. Já jsem se tedy ujal role jakéhosi mediátora a zhruba před dvěma týdny podepsalo vedení obce Časy smlouvu o prodeji svých pozemků. Právě tato majetkoprávní příprava je podle mého názoru klíčovou fází. A místní ŘSD by v tomhle mohlo být aktivnější. Každopádně až po Ostrov je R35 připravená a na přelomu let 2016 a 2017 by se skutečně mělo začít stavět.

V Pardubicích se už dlouho čeká na severovýchodní obchvat města. Jak to vypadá s ním?
Všichni se ve městě shodli, že je to naprosto klíčová stavba. Nyní se dokončuje dokumentace pro stavební povolení. Počítá se, že na jaře se začne s výkupy, což by mělo trvat zhruba půl roku. Potom nás čeká soutěž na dodavatele. Předpokládá se, že na jaře 2017 se začne stavět, což je dobrá zpráva, podařilo se to v poslední době urychlit. Město se chystá podepsat s ŘSD memorandum, které dá městu právní nástroje, jak pomoci při výkupu pozemků.

Další důležitou dopravní stavbou v Pardubicích je rozšiřování nadjezdu u Parama.
Tam práce běží úplně bez problémů. Stavba byla plánována na rok a půl, takže příští rok před Velkou pardubickou by měla být hotová. Věřím, že to zvládnou.

Již hodně dlouhou dobu se hovoří o tom, že řidiči budou moci jezdit z Pardubic do Hradce Králové rychlostí 110 kilometrů za hodinu. Co tomu brání?
V tuhle chvíli už tomu nebrání nic. Je pro mě podivuhodné, že když je hotová silnice, tak ji nestačí jen osadit příslušnými dopravními značkami. Jsou tam různé správní lhůty, nutná vyjádření policie a je to velmi složité. Stodesítkou by se na silnici mohlo v této chvíli už jezdit, kdyby jí krajský úřad udělil výjimku. Nyní už je schválena a dokonce i podepsána prezidentem novele zákona o pozemních komunikacích, která vstupuje v účinnost 1. ledna 2016. Pak už je to jen technická záležitost – stačí, aby krajská policie osadila silnici novými dopravními značkami.

Jsou nějaké možnosti, jak zlepšit dopravu v Pardubicích do doby, než bude hotový obchvat?
Ty možnosti jsou omezené. V minulých měsících se třeba hodně debatovalo o vyhrazených jízdních pruzích na Sukově třídě. Musím říct, že výsledek mě překvapil. Neočekával jsem, že by jejich zrušení dopravě v centru města tolik pomohlo. Ale obecně jsem zastánce veřejné dopravy a cyklistiky v centru měst. V současnosti je tedy možné situaci zlepšit jen různými dočasnými opatřeními.

Od pardubické opozice jste čelil kritice, že jste sběratelem funkcí. Pracujete jako poslanec, zastupitel, jste členem vedení městských akciových společností… Jde to všechno stíhat?
Stíhám to na úkor rodiny, která tím trochu trpí, jelikož doma moc často nejsem. Umím si také zorganizovat čas a mám kolem sebe tým lidí, který mi pomáhá. Je to všechno o přípravě a využití technologií. Žádnou ze svých funkcí nezanedbávám, dělám to na úkor svého osobního života. A rozhodně to není o penězích. Odměny za dozorčí rady či zastupitelstvo jsou v řádech stokorun. Provázání funkcí poslance a zastupitele mi navíc připadá logické.