Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Made in Pardubice: Loď, která může brázdit i ledová pole

Pardubice /FOTOGALERIE/ - Kdyby vám někdo řekl, že v Pardubicích za Kauflandem je námořní loděnice, prošlo by to možná jen na Apríla. Jenže tohle není vtip. Ve čtvrtek vydala první plavidlo.

1.2.2013
SDÍLEJ:

Stěhování námořní lodě z Pardubic. Foto: DENÍK/Jiří Sejkora

Zvětšit vrata…

Včera ráno se totiž otevřela vrata jedné montážní haly na pardubické Višňovce a za skřípění kovu z jejích útrob na nosné konstrukci „vyplula" plachetnice. Pochopitelně zatím jen obrazně…
Pardubická loděnice zhotovila pro svého zákazníka jen základní ocelový skelet, přepážky a obšívku. Dokončovací práce už si převezme pražská firma.
„Co jsme měli podle zadání projektu udělat, jsme udělali. Ostatně neměli jsme ani jinou možnost než práce zastavit, už takhle jsme museli uříznout z futer třicet centimetrů zdiva, aby se nám ji vůbec podařilo dostat ven," říká se smíchem hlavní koordinátor stavby Václav Pícl.

Motor i plachty

„Ke stavbě lodi jsem se dostal vůbec poprvé. Zatím jsme tady stavěli spíše jezová tělesa. Loď jsme podle projektu dávali dohromady poprvé. Bylo to náročné, ale ne nemožné," podotýká Václav Pícl.

První práce na lodi začaly v dubnu 2012. Začalo se žebrovím a přepážkami. Pak přišla na řadu obšívka trupu a kýl. Do té doby ležela loď dnem vzhůru a bylo třeba ji s pomocí jeřábu obrátit, aby dělníci mohli dodělat palubu a nástavby. Tím byla hrubá stavba lodi dokončena.

„Nejtěžší na tom všem byla právě obšívka. Musela se tvarovat a všechny sváry musely projít zkouškou propustnosti kvůli odolnosti. Materiál je speciální lodní ocel, plášť je z plechů o síle osmi milimetrů na přídi až po čtyři milimetry na zádi. Kýl je zesílený a plochý kvůli motoru. Nejde totiž o čistou plachetnici, ale takzvaný motor-sailer – neboli plachetnici vybavenou motorem. Ten se dovnitř bude také ještě osazovat," uvádí Václav Pícl.

Na celé stavbě se spolu s ním podíleli čtyři lidé a dva pomocníci. Svou první loď ale zvládli ke spokojenosti.

Rezavět nebude

„Je bytelná. Podle všeho se bude tahle loď plavit do té doby, než nezrezaví, a to by mělo také trvat delší dobu, protože kov je proti korozi ošetřen několika způsoby," vysvětluje Václav Pícl.
A kam nová loď z Pardubic zamíří?

Ve čtvrtek se ke značnému překvapení řidičů vydala na cestu na korbě nákladního automobilu, a to do Lysé nad Labem. Tam se bude dále pracovat na jejím dokončení. A kam potom?

Loď do ledové tříště

„To zatím jen tušíme, ale prozradit to ještě nemůžeme. Každopádně je loď budovaná pro plavbu v ledové tříšti, takže jí nejspíš čeká arktická mise, zřejmě v Severním ledovém oceánu," dodává tajuplně Václav Pícl.

Lodní míry
Šířka trupu: 4 metry
Výška: 4,5 metru
Celková délka: 15 metrů (samotný trup 12 metrů)
Ponor: 1,7 metru
Výtlak: 17 tun
Hmotnost: 9-12 tun *
Posádka: cca 10 osob
*Hmotnost nejde přesně odhadnout, kvůli množství použitého svárového kovu. Ten může tvořit až 1/3 hmotnosti celého plavidla
Pozn.: Rozměry lodi jsou k dokončené hrubé stavbě. Dokončená loď bude mít jiné.

Autor:

1.2.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Kateřina Perknerová.
3 9

Komentář Kateřiny Perknerové: Chraňte si hrdla i majetek, parlament zasedá

Lidé si přípomínali 17. listopadu v centru Prahy 28. výročí Sametové revoluce a následný pád komunismu. Národní třída
AKTUALIZOVÁNO
92 46

17. listopad: Pieta, demonstrace, koncerty. Lidé zaplnili ulice

Praděd pokryl sníh a pomníky hrdinů svíčky: prohlédněte si nejlepší videa

Podívejte se na krátký sestřih toho nejzajímavějšího, co zaznamenali redaktoři Deníku ve dnech 16. a 17. listopadu 2017.

Rekordní léto cestovek. Kam Češi letos létali nejvíc?

/INTERAKTIVNÍ INFOGRAFIKA/ Nejvíce Čechů v historii letělo letos v létě na dovolenou k moři.

Školákům pomáhají při výuce roboti. U dětí rozvíjí logické myšlení

Jsou drobní, blikají a poslouchají rozkazy. Na Základní škole Purkyňova ve Vyškově se školáci učí s pomocí malých robotů, takzvaných Ozobotů. Žáci se díky nim zábavným způsobem seznamují se základy programování.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT