Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Merkur už není jenom stavebnice na hraní

Svitavy - O minulém víkendu si lidé ve Svitavách 
a Poliče připomněli 120 let železniční trati mezi městy. Doprovodného programu se zúčastnil i JAROMÍR KŘÍŽ, generální ředitel firmy Merkur Toys, která vyrábí legendární hračku.

27.5.2016
SDÍLEJ:

Bývalý pedagog Jaromír Kříž věří, že legendární stavebnice Merkur může pomoci upadající technické vzdělanosti.Foto: Deník/Petr Škotko

„Merkur už není jenom klasická stavebnice, dnes jsme opravdu na jiné úrovni a jdeme s dobou," říká
k současnosti téměř sto let staré hračky i školní pomůcky.

Proč jste se stali součástí železničních oslav?
Už jsme tady jednu výstavu měli. Teď se slavilo 120. výročí železnice a my jsme největšími výrobci vláčků v České republice
a dá se říci, že i v historii.

Bylo tomu tak i v minulosti?
Merkur byl nejoblíbenější a nejrozšířenější modelovou železnicí. Bohužel v roce 1968 se rozhodlo, že vláčky bude dělat bývalá NDR, takže u nás se zastavila výroba a začaly se dělat menší vláčky. A bohužel ty nástroje, které jsme měli na výrobu, byly dány do šrotu.

Kdy vlastně Merkur vznikl?
Stavebnice Merkur vznikla v roce 1920, bylo to malinko jiné provedení, kterému se říkalo Inventor. Od roku 1925 je stavebnice v prakticky stejné podobě jako dnes. Samozřejmě je ale rozšířená o mnoho dalších prvků.

Jak se Merkur změnil?
Zaměřili jsme se na to, abychom kromě klasické stavebnice dělali i učební pomůcky.

Co vás k tomu vedlo?
Protože dnešní mládež začíná postrádat manuální zručnost, představivost 
a tvořivou činnost. Což se velmi negativně projevuje na trhu práce, kde chybí lidé na technické profese.

Takže co všechno vyrábíte?
Máme hračky, se kterými si můžou hrát děti už 
v mateřských školách a získávat tak vztah k tvořivé činnosti. Pak samozřejmě vyrábíme klasické stavebnice a učební pomůcky pro základní školy. Teď jsme se hodně zaměřili na střední školy. Vyvinuli jsme systém Merkur Education, který je vytvořený pro to, aby si děti a studenti mohli v praxi vyzkoušet to, co se ve škole teoreticky učí. Už Konfucius kdysi řekl: „Když uslyšíš, zapomeneš; když uvidíš, tak si to zapamatuješ; když si 
to vyzkoušíš, tak tomu porozumíš."

A k tomu vyrábíte vláčky. Jaké oblasti se dají pomocí stavebnice Merkur ve škole učit?
Fyzika, mechanika, elektřina, magnetismus, elektronika, kinematika, statika, dynamika, robotika a automatizace. Neznám firmu, která by v takovém rozsahu a pro tolik oborů dělala takové učební pomůcky. Vloni jsme rozšířili muzeum Merkuru v Polici nad Metují. Vytvořili jsme tam mechatronickou učebnu. Můžou tam jezdit školy na výlet, ale i se něco naučit. Ne všechno se totiž dá udělat prstem na tabletu nebo na počítači. Všechno je potřeba vyzkoušet. Proto jsme se rozhodli, že kromě pomůcek pro základní 
a střední školy vytvoříme systém pro studenty na univerzitách. I absolventi si potřebují některé věci vyzkoušet, aby byli uplatnitelní v praxi.

Co pro studenty vyrábíte?
Teď je velice moderní světový směr Industry 4.0, což je čtvrtá průmyslová revoluce, kdy je výroba řízena digitálně. My k tomu vytváříme učební pomůcky, aby se na modelech mohli připravit na budoucí trendy ve výrobě. Ve spolupráci 
s ČVUT a firmou Siemens vytváříme návrhy na výrobu automatizované linky, velká by mohla být třeba tři krát šest metrů, kde bude krásně znázorněné, jak by výroba měla být vedena a řízena. Bude to vzorová učební pomůcka nejenom pro školy, ale také firmy.

Jsou ještě nějaké projekty, ve kterých se stavebnice Merkur angažuje ve školství?
V současné době usiluji 
o to, aby se do škol vrátily technické zájmové kroužky. Všichni nemůžou jen zpívat a tančit. Je potřeba, aby naše děti měly vztah k technickému zaměření. Je totiž všeobecně známo, že rozhodující období u dítěte je zhruba od čtyř do deseti let. Pokud budou jen hrát hry na počítači, které jsou většinou plné soubojů a čím více zabíjíte, tím jste lepší, tak je svým způsobem vychováváme k terorismu. Kdežto když je budeme učit k tvořivosti a počítač budou používat na ovládání modelů, tak je naučíme praktickou aplikaci a především tvořivou činnost.

Autor: Michele Vojáček

27.5.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Juraj Chmiel
3

Velvyslanec Chmiel vysoudil přes dvě stě tisíc korun. Stíhán byl neprávem

Ponorka A.R.A. San Juan
AKTUALIZOVÁNO
1 4

Bouchání do stěny. Námořnictvo možná zachytilo ztracenou ponorku

Mají se stavět mešity? Kandidáti odpovídali na 30 otázek ANO/NE, podívejte se

/VIDEO/ Víte, kdo má zbrojní průkaz, kdo podporuje stavbu mešit v Česku nebo který uchazeč o Hrad chce přijmout euro? Celkem na 30 otázek odpovídali prezidentští kandidáti Jiří Drahoš, Marek Hilšer, Michal Horáček, Vratislav Kulhánek, Jiří Hynek a Mirek Topolánek při cestě prezidentským vlakem. Prohlédněte si galerii, jak se vyjádřili k jednotlivým tématům.

Nová Sněmovna odstartovala: Poslanci se hádali o imunitní výbor

Zákonodárci vzešlí z říjnových voleb dnes složili slib a poprvé zasedli do poslaneckých lavic. Hladký průběh jednání se ale zadrhl na návrhu počtu členů mandátového a imunitního výboru (MIV).  

Blázni, nebo hrdinové? Názory mladých Japonců na piloty kamikaze se různí

Za druhé světové války tisíce japonských dobrovolníků narukovaly k pilotům kamikaze. Ti se pak s letadly plnými výbušnin vrhali střemhlav na spojenecké lodě. Současná anketa britské stanice BBC ukazuje, že díky vlivu nacionalistů se sebevražední letci v očích nové generace opět stávají hrdiny.

Opravdu nejde o vtip: londýnské autobusy by mohly jezdit na kávu

Americká stanice CNN přišla se zdánlivě úsměvnou zprávou. Známé dvoupatrové autobusy v Londýně možná už brzy budou jezdit na nové biopalivo, jehož základní složkou je kávový olej.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT