Deník

Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Město a kraj se shodly. Stavba terminálu má začít ještě letos

Pardubice - Akcionáři letiště si nechají zpracovat oponentní posudek, chtějí ušetřit. Obálky se budou otevírat na konci února.

27.1.2016
SDÍLEJ:

Návrh vzhledu nového terminálu na pardubickém letišti.Foto: EBA

POZNÁMKA: Sleva nemusí být zadarmoSnaha ušetřit je pochopitelná, ostatně politici byli do svých funkcí zvoleni mimo jiné také proto, aby rozumně hospodařili s veřejnými prostředky. Jenže snaha ušetřit za každou cenu může být kontraproduktivní. Není od věci si připomenout, jak dopadla stavba Sportovní haly Dašická. Tam se sice bývalé vedení kraje chlubilo, jak se podařilo náklady na stavbu sportovního stánku snížit, bylo to ovšem na úkor kvality. Kraj pak musel do projektu investovat další miliony. Holt, každá sleva není zadarmo…

Nový terminál pardubického letiště by se měl začít stavět v tomto roce. Shodli se na tom představitelé kraje i města Pardubice na včerejším společném jednání.

„Jednání bylo věcné. Vše je na dobré cestě, aby se terminál realizoval," uvedl hejtman Pardubického kraje Martin Netolický.

Kraj se k celému projektu stavěl rezervovaně. Co krajské politiky přesvědčilo? Prý především prezentace ředitelky společnosti East Bohemian Airport Hany Šmejkalové, která představila politikům jasný plán, jak zastavit propad cestujících a nastartovat ekonomiku firmy.

„Předchozí vedení letiště nám nikdy nedokázalo na naše dotazy odpovědět, pořád jen mluvili o spásném terminálu," podotkl hejtman. Výsledky jednání potěšily i management letiště. „Mám z toho velice pozitivní pocit. Bylo to tvrdé jednání, nakonec se ale našla shoda," řekla Hana Šmejkalová.

Jaká bude cena?

Politici na včerejší tiskové konferenci hýřili úsměvy, ale o ceně terminálu, která byla hlavní třecí plochou, se konkrétněji nezmiňovali. Bude se totiž zpracovávat další oponentura současného projektu za 300 milionů korun. Prověřovat se budou použité technologie a energetická stránka projektu. Snaha je jasná – politici doufají, že půjde ještě nějaké peníze ušetřit.

„Měli bychom si vzít příklad ze Slovenska, které dokázalo od stejné projekční firmy snížit náklady na letiště v Popradu o 60 procent. Věřím, že i my náklady snížíme, aby naši nástupci ve vedení kraje nemuseli řešit naše dluhy," poznamenal náměstek hejtmana zodpovědný za dopravu Jaromír Dušek.

Předseda představenstva společnosti EBA Pavel Svoboda je rád, že po dvaceti letech se terminál konečně dočká realizace. Obálky s nabídkami by se měly otevírat koncem února. „Jsem rád, že se na jednání nepolitikařilo. Ačkoliv ne všichni krajští radní se asi smířili s tím, co se na schůzi dohodlo," nechal se slyšet Pavel Svoboda.

Jedno je ale jasné. Pokud se bude nějak měnit cena, nesmí to znamenat žádné výraznější změny projektu. Ten už má totiž platné stavební povolení a hlavně hodnocení vlivu na životní prostředí EIA.

Pečlivý dozor

„Při zásadní změně projektu bychom možná na novou EIA nedosáhli, protože došlo k velkým legislativním změnám při posuzování vlivu staveb na životní prostředí," dodal Martin Netolický.

Podle pardubického primátora Martina Charváta je možné ušetřit finanční prostředky také pečlivým stavebním dozorem. „Je důležité vybrat pečlivý stavební dozor. Městu se to osvědčilo třeba u opravy třídy Míru," sdělil primátor.

Na čem se město a kraj shodly1. Pro rozvoj civilní části letiště je terminál nezbytným předpokladem.
2. Zahájení výstavby terminálu v roce 2016.
3. Rozpočet Pardubického kraje na rok 2016 bude navýšen o dalších 22 milionů korun na celkových 30 milionů.
4. Podíl Pardubického kraje bude uhrazen přímo z rozpočtu bez účasti na směnečném programu a bez vlivu na majetkový poměr, který by měl být zachován v současné výši 2:1 pro město.
5. Zadání oponentury projektu, která bude vycházet ze stávajícího stavebního povolení. Ta doplní oponentury projektu provedené v roce 2015. Výsledek bude probrán na společné radě města a kraje.
6. Shoda obou vlastníků na týmu stavebního dozoru investora.
7. Vyřeší společné financování.

Autor: Lukáš Dubský

27.1.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Pohřeb Adolfa Klepše
1

Lidé se loučili s náčelníkem krkonošské Horské služby Adolfem Klepšem

Tomio Okamura
AKTUALIZOVÁNO
4 11

Na Facebooku má nejvíce fanoušků Okamura. Nejaktivnější je KSČM

Vteřiny dne. Rychlý přehled pro ty, kteří nemají čas číst

Zjistěte během několika málo vteřin, co nejdůležitějšího přinesl dnešní den.

Policie prodala věznici v Žacléři. Kupec je ale zahalen rouškou tajemství

Ledy povolily. Osud bývalé věznice v Žacléři, o němž státní orgány dlouho mlžily, se začíná pomalu rozkrývat. Totožnost i záměry nové majitelky Jaroslavy Dvořákové ale zůstávají nejasné.

AKTUALIZOVÁNO

Míchačka natlačila auto na dům. Tři domácnosti jsou bez plynu

Přehlédl, že u krajnice stojí zaparkované osobní auto. Řidič tatry do něj narazil a ještě ho natlačil na rodinný dům. Nehoda, která se stala v úterý krátce před polednem v Brankovicích na Vyškovsku, si vyžádala výjezd policie, hasičů, statika i energetiků. Bylo velkým štěstím, že se nikomu nic nestalo. Obyvatelka poničeného domu však musela stavení opustit.

AKTUALIZOVÁNO

Katalánská vláda prý Madridu neupřesní, zda vyhlásila nezávislost

Regionální kabinet v Katalánsku do čtvrtka španělské ústřední vládě neupřesní, zda vyhlásil, nebo nevyhlásil samostatnost autonomního území. Oznámil to dnes mluvčí kabinetu v Barceloně Jordi Turull. Madrid požaduje jasnou odpověď do tohoto čtvrtka. Pokud by se tak ze strany katalánské vlády nestalo, hrozí převzetím kontroly nad autonomním regionem.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení