Volba názvu akce nebyla náhodná. „Modrá barva je barvou komunikace a sebevyjádření, což jsou dovednosti, se kterými mají lidé trpící autismem největší obtíže. Tato porucha znemožňuje správně rozumět tomu, co člověk vidí, slyší a prožívá," vysvětluje Jaromíra Staňková z Rodinného centra Dětský svět, který akci spolupořádá.
Odlišné vnímání je patrné například na fotografiích pořízených samotnými dětmi. „Je zajímavé, že na většině fotek nejsou lidé, ale stromy, předměty nebo zvířata. To neznamená, že autisté nemají zájem o lidský kontakt, ale spíše to ukazuje, co stojí v popředí jejich zájmu. Fotky mají společné rovněž to, že jsou na nich častěji zachyceny detaily, nikoliv celé věci či širší kontext fotografie," upozorňuje Staňková. Kromě fotografií si návštěvníci mohli prohlédnout pomůcky, které dětem usnadňují navazovat kontakt se světem. Na zážitkovém semináři pak měli možnost si například vyzkoušet, jak obtížné je pro autisty vyjadřovat své pocity a komunikovat se svým okolím, když nemohou mluvit nebo používat gesta.
Ačkoliv si většina lidí myslí, že poruchy autistického spektra se vyskytují výjimečně, ve skutečnosti postihují každé sté narozené dítě. I na to měl Modrý den, jehož uspořádání finančně podpořila společnost Provident Financial, upozornit. „Díky této akci měla veřejnost příležitost nahlédnout do světa lidí s autismem a alespoň částečně zažít, s čím se dennodenně potýkají. To je nesmírně důležité pro jejich začlenění do většinové společnosti," uvedla koordinátorka dobrovolnických projektů Kateřina Jarošová ze společnosti Provident Financial. (zam)