„Pociťujeme to už nyní. Ještě před vypuknutím opravy byla situace dopravně neudržitelná, mnohdy kolona stojí až do Zámrsku. Až se začne opravovat D1, je víc než jasné, že se část automobilů a především tranzitu přesune směrem na I/35. Tím pádem jsou přímo zasaženy Vysoké Mýto, Litomyšl i Hrušová," je přesvědčený vysokomýtský starosta Miloslav Soušek. On i místostarostka sousední Hrušové Sylva Řeháková se domnívají, že nejprve měla být postavena rychlostní komunikace R35 a teprve poté měla začít oprava dálnice. „Zásadní chyba je v logistice výstavby, je to o špatném plánování. Myslím si, že to má konkrétní viníky a na ministerstvu dopravy si to nějak budou muset vyřídit," kritizuje postup Miloslav Soušek. Jeho ostrá slova míří i mezi vysokomýtské zastupitele, kvůli kterým v minulosti údajně neprošel návrh postavit na příjezdu do Mýta od Litomyšle kruhovou křižovatku, která by napomohla dopravně přetížené město zprůjezdnit. Nyní je podle starosty Vysokého Mýta nejdůležitější začít stavět úsek R35 mezi Zámrskem a Gajerem.

Jak Vysoké Mýto, tak Hrušovou „pětatřicítka" dělí na dvě části. V Mýtě ji lidé překonávají díky světelným křižovatkám, v Hrušové, kde je jediný přechod, to mají podstatně těžší. A bylo přitom ještě hůř. Nyní je přechod po rekonstrukci.

„V obci Hrušová je přechod nově zmodernizovaný s vybudovaným ostrůvkem. Ve Vysokém Mýtě jsou nejzatíženější přechody vybaveny semafory a další místa vyřešena podchody," připomíná policejní mluvčí Lenka Vilímková a dodává: „Lidé žijící poblíž této komunikace se již naučili vedle frekventované komunikace žít a v provozu se umí bezpečně pohybovat." Za pravdu jí v podstatě dává Sylva Řeháková, když říká, že děti jsou v tom „cepované" odmala. Přesto je přesvědčená, že v Hrušové jde o hazard se životem. Obec proto nyní usiluje o další dva přechody pro chodce, rozhodovat o nich bude Ředitelství silnic a dálnic a kraj. „Na dvou místech, u obecního úřadu a na kraji obce ve směru na Mýto, nám hojně přecházejí lidé. O přechody se dál budeme snažit. Obec se bude snažit, aby se to tu po stránce bezpečnosti zlepšilo," vyjádřila odhodlání Hrušové Sylva Řeháková.

Často skloňovaným argumentem nejen v Hrušové je bezpečnost dětí. Ty Hrušovské například chodí do školy v Cerekvici nad Loučnou. A jediná cesta pro mnohé z nich vede přes „pětatřicítku". Podle ředitele Pavla Tupce se před pár lety osvědčila přítomnost policejní hlídky z Litomyšle, která ke škole přijížděla každé ráno. „Opravdu to snížilo rychlost projíždějících aut a zvýšilo bezpečnost dětí přicházejících do školy. Vzhledem k opravě D1 bude doprava na I/35 enormně zvýšená, zvýšený dohled policie v ranních a odpoledních hodinách bych velice uvítal. Jeden jediný úraz nebo sražené dítě je nenahraditelná ztráta," apeluje Pavel Tupec.

„Z naší strany budou probíhat pravidelné silniční kontroly na dodržování bezpečnosti a plynulosti provozu na této pozemní komunikaci," ujišťuje Lenka Vilímková.