S kontroverzní optimalizací veřejné dopravy v Pardubickém kraji vládne spokojenost. Alespoň u vedení kraje, který prý díky změnám ušetří. Velkých změn v jízdních řádech už se cestující obávat nemusí, další kroky by naopak měly cestování zpříjemnit.

„V rozpočtu pro  tento rok je na regionální železniční a autobusovou dopravu vyčleněno 770 milionů korun. Bez provedené optimalizace by byl nárůst nákladů ještě větší," uvedl náměstek hejtmana zodpovědný za dopravu Jan Tichý (ČSSD) s tím, že za zvýšené náklady může především růst cen pohonných hmot.

Vlna nevole

Na začátku letošního roku ovšem nové jízdní řády zvedly vlnu nevole především ve východní části kraje.
„Praktický dopad je velmi tristní, těžko se lidem, kteří uvíznou někde v poli, vysvětluje, že musí počkat až do dubna, než dojde ke změně jízdních řádů," stěžovala si tehdy třeba starostka Hlinska Magda Křivanová.

Jan Tichý přiznává, že se chyby při optimalizaci dopravy vyskytly. „Pracovníci firmy Oredo museli kompletně změnit linkotvorbu a tady došlo k chybám, kterým šlo předejít. Při složitosti systému je to ale pochopitelné, tyto chyby už ale byly odstraněny," konstatoval náměstek hejtmana.

Jízdní řády před optimalizací prý byly zastaralé a cestujícím nevyhovovaly, a tak autobusy jezdilo každý rok méně lidí.
„Jízdní řády vznikaly již v 60. letech minulého století. Vůbec se nebraly v potaz třeba jiné začátky pracovní doby," podotkl Jan Tichý.
Po optimalizaci výrazně narostl počet spojů, které v Pardubickém kraji jezdí. Za stejné peníze jezdí o dvacet čtyři procenta více spojů. Denní nabídka se tak zvýšila o zhruba 600 spojů na 2854.

„Díky kvalitnější nabídce se nám do veřejné dopravy vracejí cestující, kraj může objednávat větší množství spojů a především odvrátil reálnou možnost budoucího rozvratu systému dopravní obslužnosti z ekonomických důvodů," dodal Jan Tichý.
Krajská pokladna by měla nejvíce ušetřit tím, že autobusy jsou více využívány. Na linkách s malým počtem cestujících jsou zase čím dál častěji vidět malé autobusy, náklady na ně jsou o pět korun na kilometr nižší než u běžných velkých autobusů.

Opoziční lídr a předseda výboru pro dopravu Petr Tupec (ODS) ale samotnou optimalizaci za tak úspěšnou rozhodně nepovažuje.
„Nikdy jsem neprotestoval proti optimalizaci veřejné dopravy, je to určitě pozitivní krok, ale její současnou podobu považuji za nevyhovující. Byla podceněna příprava, takže se cestující dočkali mnoha bolestivých momentů. Některé negativní jevy se nepodařilo odstranit. Kraj nyní objednává mnohem víc spojů, ačkoliv počet cestujících se téměř nezměnil," nechal se slyšet Petr Tupec.
Navíc se mnoha lidem zvýšila doba, kterou jízdou v autobuse  stráví.

„Jako příklad mohu uvést trasu Horní Jelení – Vysoké Mýto. Dříve lidem cesta trvala 23 minut, nyní je to 45 minut a ještě musí přestupovat. Někteří proto radši jezdí autem," řekl Petr Tupec, který je starostou Horního Jelení.