Pardubické mateřské a základní školy mohou díky takzvaným šablonovým výzvám, které vypsalo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, získat skoro dvanáct milionů korun.

KOLIK ŠKOL A ŠKOLEK ŽÁDÁ O DOTACI?

„O dotaci z Operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání chce usilovat čtrnáct mateřských a čtyři základní školy. Ty by získané peníze využily na zajištění potřebných personálních kapacit, ale také na vzdělávání pedagogů či na další aktivity pro žáky," uvedla Iveta Koubková 
z tiskového úseku Magistrátu města Pardubic.

Do školek by mohlo putovat celkem 6 921 996 korun, základní školy pak požádaly o dotace ve výši 4 786 633 korun.

„Do mateřských škol půjdou finanční prostředky 
na zajištění potřebné personální podpory. Například na mzdy chůvám pracujícím s dvouletými dětmi nebo na školní asistenty. Dotační titul umožňuje také hradit náklady na vzdělávání pedagogických pracovníků, prevenci logopedických vad a problémů komunikačních schopností. Některé mateřské školy chtějí využít prostředky na matematickou a čtenářskou pregramotnost," konstatoval náměstek pardubického primátora pro školství Jakub Rychtecký.

V POLABINÁCH CHTĚJÍ OTEVŘÍT NOVÉ KLUBY

Například Základní škola Prodloužená 283 v Polabinách II plánuje otevřít nové kluby. „Naši žáci budou moci nově využít čtenářský klub či klub zábavné logiky a deskových her. Rádi by-chom získané peníze využili také na doučování žáků, kteří mají problémy v českém jazyce, matematice a angličtině, a to na první i na druhém stupni. Důležité pro nás je, že na dva roky získáme peníze na část úvazku pro školní psycholožku a nově zřídíme funkci školní asistentky, která bude k dispozici vyučujícím zejména na první stupni školy," informovala ředitelka školy Jana Smetanová.

Výhodou dotačního titulu je, že umožňuje stoprocentní financování projektu vzdělávacího zařízení, město tak z pozice zřizovatele 
z vlastního rozpočtu nezaplatí ani korunu na spolufinancování.

V KAŽDÉ TŘÍDĚ JE PRÝ
POTŘEBA JEDNA CHŮVA

„Oceňuji fakt, že je možné získat finanční prostředky na tyto potřebné aktivity vyvolané zákonnými změnami. Z dlouhodobého hlediska ale není možné, aby stát na obce a města neustále přenášel nové úkoly 
a zároveň nezajistil jejich systémové financování," varoval Jakub Rychtecký.

Na nutnost zafinancování ze strany ministerstva školství poukazují i ředitelé mateřských a základních škol. „V každé třídě dětí mladších tří let je potřeba mít alespoň jednu chůvu. Malé děti totiž vyžadují zcela jiný denní režim než předškoláci. Pro ředitele škol je však nutné mít jistotu, že ministerstvo tyto projekty zafinancuje. Těžko by všech osmnáct žádostí mohlo finančně zajistit město Pardubice jako jejich zřizovatel," dodala ředitelka Mateřské školy Korálek Pardubice Alena Stehnová.