Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Po Pardubicích se bude již brzy jezdit na růžových kolech

Pardubice - „Budeme čtvrté město v republice, kde se tento projekt rozjede," řekl radní Jan Němec.

13.6.2014
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Archiv

Cyklisté na růžových kolech se již brzy budou prohánět ulicemi Pardubic. Připravuje se totiž projekt takzvaného komunitního bikesharingu.

O co jde? Na různých místech krajského města budou rozmístěna jízdní kola, která si bude moci půjčit každý, kdo se přihlásí do systému sdružení Rekola. Roční členství stojí tisíc korun a v první fázi by mělo být po Pardubicích rozmístěno třicet kol. Pardubičtí radní se rozhodli projekt půjčování kol podpořit padesáti tisíci, které by měli sloužit právě na nákup bicyklů.

„Budeme čtvrté město v České republice, kde se tento projekt rozjede. Navíc, když se do systému někdo přihlásí, tak se ke kolům dostane i v Praze, Brně nebo Olomouci," vysvětlil pardubický radní Jan Němec.

V Praze jezdí asi sto růžových kol

V českém hlavním městě prý nyní jezdí zhruba sto takových kol, v Pardubicích by jich do budoucna mělo být asi padesát. Město navíc jedná také s Univerzitou Pardubice, aby její studenti mohli platit nižší příspěvek za přihlášení do systému.

„Co vím z ostatních měst, tak bývá problém s krádežemi kol, ačkoliv mají kvalitní zámek. Šanci na krádeže snižuje také to, když je kolo neustále v permanenci," podotkl Jan Němec. Právě kvůli zlodějům je prý kolo nabarveno na růžovo. Se zkušebním provozem by se prý mělo začít již v letních měsících, naostro se celý projekt rozjede patrně v září.

„Třeba v Praze se bikesharing testoval loni na podzim. Zjišťovalo se, zda vůbec bude o takovou službu zájem. V Brně a Olomouci je tento projekt hodně zaměřen na studenty a podobně bychom to chtěli směřovat i v Pardubicích. Větší boom očekáváme až v příštím roce, až si lidé vyzkouší, jak to funguje," vysvětlila Petra Dufková ze sdružení Rekola Pardubice.

Kola budou na různých místech

Kola by měla stát na různých místech ve městě. Dobrovolníci, kteří se do programu zapojí, budou hlídat, aby se jízdní kola nekoncentrovala v jedné části Pardubic.
Jediné, co člověk k půjčování růžových kol potřebuje, je mobilní telefon. Pomocí mobilní aplikace může na interaktivní mapce zjistit, kde je umístěno nejbližší jízdní kolo. Případně je možné poslat SMS zprávu a v odpovědi se zájemce o půjčení bicyklu dozví přesnou adresu.

Telefon je potřeba i k odemčení kola, číselný kód zámku se lze totiž opět dozvědět skrze mobilní aplikaci.

Jak přesně Rekola fungují?
Rekola jsou komunitní bikesharing. Na jezdění se používají stará kola, která jsou opravená a nabarvená na růžovo.
Každý jezdec má mobilní aplikaci (případně může používat SMS), ve které vidí růžová kola ve svém okolí a může si je půjčit.
Členství v systému stojí tisíc korun na jeden rok nebo dvě stě korun na měsíc.

Půjčení kola
Přijdete ke kolu, které má na sobě viditelně umístěn takzvaný kód kola. Ten zadáte do mobilní aplikace, která ukáže kód zámku. Kola jsou totiž přidělaná zámky s číselným kódem (každé kolo má jiný a kódy se mění). Odemknete si kolo a můžete jet.

Vrácení kola
Jakmile už kolo nepotřebujete, zamknete ho na nejbližší vhodné místo. Nejlepší jsou stojany na kola, ale poslouží cokoli pevného. (Pozor na to, že k dopravním značkám by se kola přidělávat neměla, stejně tak jsou v aplikaci vyznačená „nebezpečná místa", odkud se kola kradou nebo, kde je zakázáno je nechávat.) Po uzamknutí kola jen zmáčknete v mobilní aplikaci, že jste kolo vrátili a na mapce udáte jeho polohu.

Pardubice jsou Hlavním městem cyklistů

Není žádným tajemstvím, že jízdní kolo je v Pardubicích nejrychlejším dopravním prostředkem. Možná i proto letos krajské město získalo titul Hlavní město cyklistů pro rok 2014.

„Do cyklodopravy jsme investovali velké úsilí, které nyní začíná přinášet pomyslné ovoce," okomentoval vítězství v soutěži náměstek primátorky Pardubic Michal Koláček, který má dopravu ve městě na starosti.

Nezávislá porota složená z odborníků na cyklistickou dopravu hodnotila například koncepční materiály, stav infrastruktury nebo kampaně, které města organizují nebo podporují. Rozhodující byl rovněž celkový přístup k řešení dopravy.

Pardubice v soutěži uspěly také díky inovacím z posledních let. „Vznikly zcela nové cykloobousměrky, cyklopruhy, systém pro sčítání cyklistů. Pravidelně se účastníme kampaně Do práce na kole. Město má svoji cykloznačku ParduBIKE a web zaměřený na cyklodopravu," shrnul opatření a projekty městský cyklokoordinátor Vojtěch Jirsa.

Autor: Lukáš Dubský

13.6.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Sebastian Kurz
4

V Rakousku složí slib nová vláda, povede ji Kurz

Jeroným Tejc
4 10

Tejc bude politickým náměstkem ministra Pelikána

Formanova zdravice po 50 letech a heroinoví Makedonci: nejlepší videa víkendu

Podívejte se na krátký sestřih toho nejzajímavějšího, co zaznamenali redaktoři Deníku o víkendu 16. až 17. prosince 2017.

EU nám chce zakázat spálené jídlo. Souhlasíte?

Na otázku Deníku odpověděl Jan Maryška, redaktor dTestu, a Marie Nejedlá, vedoucí Centra podpory veřejného zdraví při Státním zdravotním ústavu.  

Zdravotních sester je málo, trápí je přesčasy

Fakultní nemocnice Hradec Králové nemá dostatek zdravotních sester. Problém odnášejí sestry, které v nemocnici pracují. Stěžují si hlavně na přesčasy, které jsou na hranici jejich možností. Za svou práci přitom nedostávají adekvátní odměnu.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT