Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Prodloužení těžby kamene lidé odmítají

Prosetín, Leštinka - Těžba kamene patří ke Skutečsku odedávna. V rozlehlém kamenolomu Zárubka mezi Leštinkou a Prosetínem se těží dodnes. Majitel lomu, společnost Skanska, navíc žádá o prodloužení těžby o dalších čtyřicet let. Ne každý obyvatel přilehlých obcí z toho ale má radost. Vznikla tu dokonce petice, která pokračování těžby odmítá.

15.9.2016
SDÍLEJ:

Lom ZárubkaFoto: Marek Nečina

Lom totiž nepřináší jen pozitiva v podobě pracovních míst a finančních příjmů okolních obcí, jimž plynou peníze za využívaní dobývacího prostoru v jejich katastrech. Odvrácenou stranou činnosti kameníků je hluk, zvýšená prašnost a provoz těžkých náklaďáků, jejichž kola dávají zabrat hlavně chatrnějším místním komunikacím.

Silnice v prosetínské místní části Klínek je rozbitá už teď. „Pokud by se dál těžilo, bude situace ještě horší. Dřív se z lomu většina kamene expedovala po železnici. Jenže rozšíření lomu se zřejmě neobejde bez zrušení železniční vlečky a to by se pak všechen kámen odvážel už jen nákladními auty," obává se obyvatel Prosetína Milan Janoušek, který působí i jako předseda občanského sdružení Prosetínský trojlístek.

Lom Zárubka. Milan Janoušek na pozemku Martina Janeby v Leštince ukazuje na nedaleký příkrý svah, který tvoří  vnější přírodní hranu dobývacího prostoru

„Dříve po železnici odcházelo 60 procent kamene, a to těžilo maximálně 150 tisíc tun ročně. Teď se má těžit až 300 tisíc tun a vše půjde po silnici," domnívá se Milan Janoušek. Lidem podle něj vadí i hluk z lomu. „Pracuje se tu i v sobotu a v neděli a okolní obyvatele tak od rána budí sbíjecí kladiva. Problém představuje i prašnost odváženého materiálu," dodává Milan Janoušek.

PODPISY POD PETICÍ

Proti pokračování těžby je také obyvatel Leštinky Martin Janeba, od jehož domu se naskýtá přímý pohled na blízkou vnější hranu lomu. Martin Janeba se ale zlobí i na obecní samosprávu. „Obecní úřad v Leštince na rozdíl od okolních vesnic, nikdy nic ohledně rozšíření lomu nepřipomínkoval a tak se teď staráme sami. Už máme petici, ve které je jasná většina zásadně proti. Z asi sta oprávněných voličů ji podepsalo sedmdesát lidí," dodává Martin Janeba.

SKANSKA SE BRÁNÍ

Odpůrci mluví o rozšíření těžby, avšak firma Skanska hovoří o pouhém dotěžení platného dobývacího prostoru. „Cílem není navyšování těžby, lom se nebude ani rozšiřovat, plánujeme zachovat stávající množství těženého kamene, což je dokonce o 50 tisíc tun méně, než jsme vytěžili vloni. Chceme obyvatelům okolních vesnic vyjít vstříc, proto velké zakázky nakládáme na železniční vlečku, abychom minimalizovali automobilovou dopravu. Auta plachtujeme a všechna sprchujeme, aby neprášila. Každý den kropíme i přilehlé komunikace. Iniciovali jsme na krajském úřadě opravu dosluhující silnice mezi obcemi Prosenice a Vrbatův Kostelec, což brzy rapidně sníží hladinu hluku z projíždějících aut," uvedl na dotaz Deníku mluvčí společnosti Ondřej Svatoň.

Autor: Marek Nečina

15.9.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto
5 11

Alkohol nezletilým prodali v 16 brněnských obchodech, zjistili inspektoři

Podporujete, aby homosexuální páry mohly adoptovat děti?
4 33

Jak to vidí Petr Koděra: Konečně se do sebe opřeli

Česká televize točí podle reálných kauz. Metanolová aféra se dočká plátna

Metanol a Dukla 61 – filmy podle skutečných událostí, které právě natáčí Česká televize. Zatímco ten první pojednává o takzvané metanolové aféře, při níž jen v Česku zemřelo  49 lidí a více než stovku dalších obětí čekaly trvalé zdravotní následky, druhý je inspirovaný událostmi léta 1961, kdy při havárii v havířovském dole Dukla zahynulo 108 horníků.

Zachycené zvuky nepocházely z ponorky, pátrání je stále neúspěšné

Zvuky v moři, které během pondělí zachytily sonary záchranářů, nevydávala zmizelá armádní ponorka A.R.A. San Juan. S odvoláním na mluvčího argentinského námořnictva Enriqueho Balbiho o tom informovala agentura AP.

Stavba dálnice D7 nabrala skluz, auta na nový úsek vyjedou později

/FOTOGALERIE/ Termín dokončení dálnice D7 ještě není oficiálně stanoven. Mělo by to být v průběhu léta.

Lanovka na Petříně, v zoo a na Smíchově. Které další Praha plánuje?

Pražské lanovky. V metropoli najdeme sice jen tři, ale za to jsou všechny něčím unikátní. Praha se tak pyšní lanovkou z konce 19. století, lanovkou s nejmenším převýšením v celé České republice a nejmenší lanovkou, o které často Pražané nemají ani tušení. Na jaké další lanové dráhy se můžete těšit v budoucnu?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT