Páteční odpoledne je vyhrazeno v programu příjezdu vozidel do areálu zámku. Historická vozidla, vyrobená převážně do roku 1950 (zvláštní skupinu by měly vytvořit veterány značky Bugatti, jedné z nejvíce proslulých značek v závodním automobilovém světě), si budou moci milovníci nádherné techniky, starých časů a motorismu vůbec prohlédnout na prvním nádvoří zámku nejen v pátek, ale také brzy zrána v sobotu.

Po osmé hodině ranní už začne odjezd jednotlivých přihlášených posádek na trasu spanilé jízdy do Dolní Čermné. Místo nebylo zvoleno náhodně: ves byla rodištěm Čeňka Junka, v první třetině minulého století úspěšného automobilového závodníka. Při výjezdu z brány zámku bude každý vůz provázen podrobným komentářem, stejně jako obsazení vozidel, módní dobové oblečení mužů a žen atd. Trasa jízdy povede přes Sloupnici, Ústí nad Orlicí a Dolní Dobrouč do Dolní Čermné. Odtud zavede itinerář zpáteční jízdy účastníky do Letohradu, kde se uskuteční zastávka u Muzea řemesel přibližně v době oběda, dále na Ústí nad Orlicí a Řetůvku zpět na zámecké návrší v Litomyšli. Kdo přijde odpoledne do zámku, využije možnost prohlédnout si vozidla, případně se zúčastnit křtění knihy Vladimíra Junka „Eliška Junková vlastní rukou", syna legendární závodnice. Kniha bude mít v Litomyšli prakticky premiéru, vyšla tento měsíc. Knihu vytiskla litomyšlská tiskárna HRG, kdo si publikaci koupí, zjistí například, že fotografický materiál, jímž je publikace vybavena, nebyl nikdy publikován.

Členové pořádajícího „Veterán klubu" (ale nejen oni) považují za zajímavé některé informace, například se traduje, že Eliška Junková se zastavovala při svých cestách z Prahy do Brna právě v Litomyšli na kávě. Nedělní dopoledne bude v zámeckém areálu věnováno zakončení vzpomínkové akce na legendy našeho automobilismu spolu s poslední možností prohlédnout si znovu všechny účastníky jízdy Junkových.

Vyšla nová kniha o Elišce JunkovéEliška Junková se narodila před 115 lety, od doby, kdy se stala vrcholovou závodnicí, uplynulo 80 roků, navíc si všichni připomenou dvacetiletí od jejího úmrtí. Eliška Junková vešla do povědomí sportovní veřejnosti ve 20. letech minulého století jako nejlepší automobilistka své doby, vyhrála řadu závodů, doslova čarovala v roce 1928 na trati extrémně obtížného závodu Targa Florio na východní Sicílii. Krátce nato ukončila závodní kariéru, když se zabil její manžel na trati v Německu.

(jko)