Jeho výstavba se zatím nechystá, řekl dnes mluvčí ŘVC Václav Straka. V budoucnu by mělo na přístav navazovat i železniční, silniční a letecké napojení, čímž by v Pardubicích vzniklo takzvané multimodální centrum.

„Přístav zatím nikdo moc neřešil. Dokud nebude postavená vodní cesta, nemá smysl o něm moc přemýšlet," uvedl Straka. Bez přístavu by mohly po řece jezdit jen výletní lodě s turisty. Rekreační plavby se již nyní konají v omezeném rozsahu z Pardubic do Srnojed nebo na duhou stranu do Brozan a Kunětic. Jedna výletní loď zájmu zcela postačuje.

Kvůli splavnění Labe z Přelouče se musí vybudovat plavební kanál u Přelouče, který by obešel přeloučský jez, a nové mosty. ŘVC se snaží získat platné stavební povolení již řadu let, naráží však na odpor ekologických organizací. Bude také nutné modernizovat zdymadlo u Srnojed a upravit koryto Labe. Náklady na tyto práce se odhadují na více než tři miliardy korun. Postavení veřejného přístavu v Pardubicích má stát dalších asi 200 milionů korun.

Splavnění Labe podporuje vedení Pardubického kraje i ministr dopravy Zbyněk Stanjura (ODS). Podle něj je to priorita v oblasti vodní dopravy.

Ekologické organizace, které proti splavnění protestují kvůli poškození přírodní rezervace Slavíkovy ostrovy u Přelouče, poukazují na nákladnost a údajnou zbytečnost projektu. Podle nich je lodní doprava v útlumu a většina nákladů by se mohla převážet po železnici, která vede souběžně s řekou. Stát by mohl peníze využít na jiné účelnější stavby. Například celý obchvat Chrudimi, na který město mnoho let čeká, má stát něco přes dvě miliardy korun.