Příčinou kolize, při které byly ohroženy životy téměř dvou set lidí, se zabývá rovněž vedoucí technického oddělení ústavu Lubomír Stříhavka. Právě on byl z vyšetřovatelů na místě první.
„Bydlím ve Svítkově, a tak, když to řeknu s trochou nadsázky, byl jsem tam dříve, než letadlu vychladly motory. Ne, vážně, třicet minut poté, co stroj přistál mimo dráhu, jsem byl na místě," sdělil Pardubickému deníku Lubomír Stříhavka a následně nám poskytl exkluzivní rozhovor.
Kolik lidí má váš tým vyšetřovatelů a jak dlouho jste na stroji pracovali?
Vlastně ihned poté, co jsme se tam všichni sešli, jsme začali pracovat. Včetně mě na tom dělali čtyři vyšetřovatelé. Pracovali jsme celou noc, až do rána.
Co přesně se s letadlem dělalo?
Téměř čtyři hodiny zabralo, než se stroj vůbec vyprostil
z trávy zpět na ranvej. Potom jsme začali analyzovat a shromažďovat veškerá dostupná data. Pochopitelně práce trvají i nyní.
Jsou už známy nějaké závěry, proč k této události došlo?
Ne, vše se musí teprve vyhodnotit. Nabrali jsme data z černých skříněk a zajistili jsme výpovědi všech, kteří s tím měli co do činění, tedy i pilotů. Technici to nyní všechno utřídí a zanalyzují a následně se to vyhodnotí.
Přesto, můžete alespoň naznačit, jak se bude vyšetřování dále vyvíjet?
Tyto případy mají svoje označení. Buď se jedná o incident či leteckou nehodu. V tomto případě to bylo z počátku označeno za incident. Po našem nočním šetření jsme to ale překvalifikovali na vážný incident. Jinými slovy – málem došlo k letecké nehodě!
Mluvilo se o tom, že na vině by mohl být takzvaný aquaplaning, nebo-li jev, ke kterému dochází při zvýšené rychlosti vozidla po mokré vozovce. Vozidlo se stává neovladatelné.
To zatím nelze jednoznačně určit. To vše se dozvíme až
z následných analýz. A ty zatím k dispozici nemáme.
Co nyní bude s tímto letadlem dál? Vrátí se do provozu?
V současné době se na něm dělají testy, v jakém je stavu. Buď testy dopadnou dobře a stroj bude schopen dalšího provozu nebo bude muset být opraven. Pokud by to byla nějaká drobnost, dělalo by se to přímo v Pardubicích. Pokud by však byla potřeba nějaká větší oprava, letadlo by muselo do Prahy. To by pak záleželo také na tom, zda by byl možný technický přelet.
Jak často váš ústav podobné problémy řeší?
Co se týká Pardubic, tak to je po patnácti letech vůbec první obdobný případ. Jinak v celé České republice se jedná zhruba o dva případy do roka.