Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Tým vyšetřovatelů leteckých katastrof pracoval po nehodě letadla celou noc

Pardubice /ROZHOVOR/ - Po nedělním incidentu, kdy na pardubickém letišti dosedl plně naložený Boeing 737, aby poté vyjel mimo dráhu, se stal stroj ihned předmětem zájmu specialistů z Ústavu pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod.

27.8.2013
SDÍLEJ:

Boeing 737-800 skončil po nezdařeném přistání mimo dráhuFoto: DENÍK/Luboš Jeníček

Příčinou kolize, při které byly ohroženy životy téměř dvou set lidí, se zabývá rovněž vedoucí technického oddělení  ústavu Lubomír Stříhavka. Právě on byl z vyšetřovatelů na místě první.

„Bydlím ve Svítkově, a tak, když to řeknu s trochou nadsázky, byl jsem tam dříve, než letadlu vychladly motory. Ne, vážně, třicet minut poté, co stroj přistál mimo dráhu, jsem byl na místě," sdělil Pardubickému deníku Lubomír Stříhavka a následně nám poskytl exkluzivní rozhovor.

Kolik lidí má váš tým vyšetřovatelů a jak dlouho jste na stroji pracovali?
Vlastně ihned poté, co jsme se tam všichni sešli, jsme začali pracovat. Včetně mě na tom dělali čtyři vyšetřovatelé. Pracovali jsme celou noc, až do rána.

Co přesně se s letadlem dělalo?

Téměř čtyři hodiny zabralo, než se stroj vůbec vyprostil 
z trávy zpět na ranvej. Potom jsme začali analyzovat a shromažďovat veškerá dostupná data. Pochopitelně práce trvají i nyní.

Jsou už známy nějaké závěry, proč k této události došlo?

Ne, vše se musí teprve vyhodnotit. Nabrali jsme data z černých skříněk a zajistili jsme výpovědi všech, kteří s tím měli co do činění, tedy i pilotů. Technici to nyní všechno utřídí a zanalyzují a následně se to vyhodnotí.

Přesto, můžete alespoň naznačit, jak se bude vyšetřování dále vyvíjet?

Tyto případy mají svoje označení. Buď se jedná o incident či leteckou nehodu. V tomto případě to bylo z počátku označeno za incident. Po našem nočním šetření jsme to ale překvalifikovali na vážný incident. Jinými slovy – málem došlo k letecké nehodě!
Mluvilo se o tom, že na vině by mohl být takzvaný aquaplaning, nebo-li jev, ke kterému dochází při zvýšené rychlosti vozidla po mokré vozovce. Vozidlo se stává neovladatelné.
To zatím nelze jednoznačně určit. To vše se dozvíme až 
z následných analýz. A ty zatím k dispozici nemáme.

Co nyní bude s tímto letadlem dál? Vrátí se do provozu?
V současné době se na něm dělají testy, v jakém je stavu. Buď testy dopadnou dobře a stroj bude schopen dalšího provozu nebo bude muset být opraven. Pokud by to byla nějaká drobnost, dělalo by se to přímo v Pardubicích. Pokud by však byla potřeba nějaká větší oprava, letadlo by muselo do Prahy. To by pak záleželo také na tom, zda by byl možný technický přelet.

Jak často váš ústav podobné problémy řeší?
Co se týká Pardubic, tak to je po patnácti letech vůbec první obdobný případ. Jinak v celé České republice se jedná zhruba o dva případy do roka.

Autor: Jan Šafář

27.8.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Juraj Chmiel
3

Velvyslanec Chmiel vysoudil přes dvě stě tisíc korun. Stíhán byl neprávem

Ponorka A.R.A. San Juan
AKTUALIZOVÁNO
1 4

Bouchání do stěny. Námořnictvo možná zachytilo ztracenou ponorku

Mají se stavět mešity? Kandidáti odpovídali na 30 otázek ANO/NE, podívejte se

/VIDEO/ Víte, kdo má zbrojní průkaz, kdo podporuje stavbu mešit v Česku nebo který uchazeč o Hrad chce přijmout euro? Celkem na 30 otázek odpovídali prezidentští kandidáti Jiří Drahoš, Marek Hilšer, Michal Horáček, Vratislav Kulhánek, Jiří Hynek a Mirek Topolánek při cestě prezidentským vlakem. Prohlédněte si galerii, jak se vyjádřili k jednotlivým tématům.

Nová Sněmovna odstartovala: Poslanci se hádali o imunitní výbor

Zákonodárci vzešlí z říjnových voleb dnes složili slib a poprvé zasedli do poslaneckých lavic. Hladký průběh jednání se ale zadrhl na návrhu počtu členů mandátového a imunitního výboru (MIV).  

Blázni, nebo hrdinové? Názory mladých Japonců na piloty kamikaze se různí

Za druhé světové války tisíce japonských dobrovolníků narukovaly k pilotům kamikaze. Ti se pak s letadly plnými výbušnin vrhali střemhlav na spojenecké lodě. Současná anketa britské stanice BBC ukazuje, že díky vlivu nacionalistů se sebevražední letci v očích nové generace opět stávají hrdiny.

Opravdu nejde o vtip: londýnské autobusy by mohly jezdit na kávu

Americká stanice CNN přišla se zdánlivě úsměvnou zprávou. Známé dvoupatrové autobusy v Londýně možná už brzy budou jezdit na nové biopalivo, jehož základní složkou je kávový olej.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT