Starostové ani zástupci kraje s ministerskými úředníky nenašli společnou řeč, a tak se kraj rozhodl, že dopravní obslužnost v regionu zlepší sám. Zveřejnil zprávu, že u ČD objedná dva exponované ranní spoje z Brna a dva odpolední spoje směrem z Prahy, které budou zastavovat v Ústí nad Orlicí i České Třebové. Na to konto se ozval další velký hráč na železnici, RegioJet, a kraji učinil konkurenční nabídku: zastaví v těchto stanicích a bude akceptovat i jízdenky integrovaného tarifu Pardubického kraje. Nabídku projednají krajští radní a zastupitelé. „Dlouhodobě vedeme spor s ministerstvem dopravy o zastavování vlaků vyšší kvality v České Třebové, a proto považujeme za správné využít možnosti objednat zastavování vlaků v těchto místech jiným způsobem," uvedl hejtman Martin Netolický.

Marně na ministerstvu dopravy protestoval českotřebovský starosta Jaroslav Zedník proti redukci zastávek IC a EC rychlíků ve Třebové. „Jsme uzlová stanice, která má regionální význam a historicky vždy měla spádovost," namítá. Osobně si však nemyslí, že se spoji, které chce objednat kraj, bude už obslužnost dostatečná. „Vždy budu nespokojený, když tu některý vlak nebude stavět," podotkl.

Žluté vlaky RegioJetu před pár lety stavěly v Ústí nad Orlicí. Ještě před modernizací železničního uzlu se však, k nelibosti místních, přesunuly do České Třebové. Soukromý dopravce dnes má v prostorách českotřebovského nádraží vybudovanou pobočku.

NIC NENÍ UZAVŘENÉ

Tiskového mluvčího RegioJetu jsme se zeptali, co chystá společnost nového, zda zůstane počet vlaků, které zastavují v České Třebové, stejný. „Jízdní řády pro rok 2017 ještě nejsou uzavřeny, nicméně dá se říci, že vlaky RegioJet budou zastavovat v České Třebové ve stejném rozsahu jako v letošním roce," uvedl Aleš Ondrůj a potvrdil zájem spolupracovat s Pardubickým krajem: „Současně ve spolupráci s Pardubickým krajem připravujeme možnost zastavování některých nových spojů RegioJet jak v České Třebové, tak i v Ústí nad Orlicí tak, aby se dále rozšířila dopravní obslužnost v Pardubickém kraji v exponovaných ranních a odpoledních časech. Nicméně zatím je třeba ještě počkat do doby, až budou finálně nové jízdní řády uzavřeny."

SOUKROMNÍK NEDOPADL


Nádraží v Ústí nad Orlicí sice bylo zmodernizováno, ale až na výjimky tu vlaky vyšší kategorie kolem cestujících jen profrčí. Aktivitu kraje, která to změní, ústecký starosta Petr Hájek vítá. „Je to dobrá práce Pardubického kraje, myslel i na naše město. Byl jsem informován, že jednání probíhají a vše je na dobré cestě," dodal Hájek.
 Vedení města zkoušelo dohodnout zastávky i se soukromými dopravci, nedopadl RegioJet ani Leo Express. Podle Petera Koehlera, ředitele této společnosti pro Evropu, nemohou jejich vlaky v Ústí nad Orlicí zastavit, protože spojů mezi Prahou a Olomoucí je mnoho a Leo Express by nestíhal svůj časový slot. „Za námi totiž jedou další spoje konkurenčních dopravců a museli bychom je tedy nechat předjet," vysvětlil Peter Koehler.