Lidé, kteří v úterý 19. dubna navštívili zasedání litomyšlských zastupitelů si místy mohli připadat jako účastníci semináře o moderním umění.

Ve druhé polovině téměř tři a půl hodinového setkání totiž přišlo na řadu k projednání dílo Lukáše Rittsteina umístěné v Klášterních zahradách v Litomyšli (viz. infobox). Podle autora se jedná o „antropologický putovní monument". Zastánci díla hovoří o vítaném zpestření lokality a odvaze města vystavovat moderní umění. Kritici kontrují tím, že se jedná o špatný vtip, který hyzdí jedno z nejkrásnějších míst Litomyšle. Internetovou petici s názvem „Jen město co nemá vkus, vystavuje autobus!" podepsalo za dva týdny skoro tři sta lidí. Signatáři v ní požadují odstranění tohoto „údajného uměleckého díla."

Poučení z historie

Své poznatky k tomuto tématu sdělili občanům i jejich volení zástupci. Projednávání bylo nezvyklé tím, že ho kromě argumentů provázel i hudební doprovod.

Mezi zastupiteli se našli obhájci i kritici díla. Mezi zastánce patřil například starosta Radomil Kašpar (KDU-ČSL), který přítomným na připravené prezentaci představil osudy pronásledovaných umělců, kteří se svými současníky museli řešit spor o tom, zda jejich tvorba je, nebo není umění. Přítomní se tak mohli seznámit například s osudy malířů Caravaggia, Pabla Picassa i českého výtvarníka Davida Černého. Radomil Kašpar také poukázal na edukační význam vystavování uměleckých děl.

Vystoupil také zastupitel Vojtěch Stříteský (Fórum občanů Litomyšle). Ten nehodnotil umělecký přínos díla, ale vyjádřil zděšení nad odezvou části veřejnosti. Přítomným citoval některé negativní reakce a následně apeloval na kritiky, aby se poučili z minulosti. V této souvislosti zmínil například nacisty, kteří zakazovali „zvrhlé umění".

Vojtěch Stříteský také zmínil problémy, se kterými se potýkal například Johann Sebastian Bach, jenž podle něj byl na svou dobu až příliš moderní. „Varhaníka Bacha měli současníci za výtržníka," připomněl Vojtěch Stříteský. Pak se z reproduktorů ozvala Bachova minutová skladba, při níž měli přítomní popřemýšlet o současné situaci.

Je to nebezpečné?

Našli se však i zastupitelé, kterým toto umělecké dílo vadí. „Nejdřív jsem si myslela, že tam někdo špatně zaparkoval," prohlásila zastupitelka za ČSSD Dana Kmošková. Ta také zmínila, že část návštěvníků má ocelovou rouru, která protíná autobus v kabině řidiče, používat jako skluzavku. „Nejsem sama, komu se to nelíbí. Jsem matka, babička a žena. Jde mi o celkový ráz, výchovu a bezpečnost," dodala Dana Kmošková.

Radek Pulkrábek (Patriot- SNK) si myslí, že vystavovat moderní umění je v pořádku, vadí mu však umístění díla. Přišel proto s návrhem na vybudování místa pro podobné účely. „Myslím si, že by se měl postavit speciální park, kde to nikoho nebude dráždit. Klášterní zahrady jsou klidovou zónou, kam autobus nepatří," míní zastupitel a dodává: „Podporujme moderní umění, ale v prostorách pro něj uzpůsobených."

O co v tomto případě jde?

Autor monumentu Lukáš Rittstein se pro čtenáře Deníku v minulosti vyjádřil následovně:

„Chtěl jsem, aby dílo působilo jako blízké setkání třetího druhu. Je to přistání třech monumentů, které spolu úzce souvisejí a jejich tématem je vrcholné stádium globalizace, civilizace a úvaha kam směřujeme. Dílo také souvisí s mizením přírodních národů, které už 20 let s Barborou navštěvujeme v Nové Guineji a vyjadřujeme se k tomu očima umění. Hlavní monument tohoto sousoší se jmenuje „Tour". Je to autobus, který je protknutý ocelovou rourovou, který symbolizuje to, že celé lidstvo je natolik propojené informacemi, že už jsme vlastně takoví pasažéři na výletě. Všichni zaujímáme místa na sedadlech, výhled z oken máme velkolepý, ale nikdo neví, jaký je smysl a cíl naší cesty. To právě symbolizuje ocelová roura v místě řidiče. Dva objekty u autobusu jsou monumentální osmitunové kusy žuly, které se propojují s karoserií auta."

Za instalací díla stojí Galerie Miroslava Kubíka. Její majitel Martin Kubík na webu litomysl.cz uvedl, že veškeré náklady hradí ze soukromých prostředků. Galerie se také zaručila, že po skončení výstavy uvede místo do původního stavu. Monument by měl být v Klášterních zahradách k vidění do konce letních prázdnin.