Jedinou slabou útěchou  této statistiky  může být jen fakt, že stejnou bilanci vydala loni inspekce již v polovině června.

Smutný pětiletý cyklus

V letošním roce eviduje Drážní inspekce v porovnání s předchozími lety pokles počtu střetů vlaku s osobou i nižší počet usmrcených při těchto nehodách. Stým usmrceným  v letošním roce se stal mladší muž, který utrpěl 21. července nad ránem smrtelná zranění při střetu s dosud nezjištěným vlakem ve stanici Doubravice nad Svitavou, která se nalézá jen kousek za hranicí Pardubického kraje.

Podle informací Drážní inspekce došlo ke střetu v prostoru veřejnosti nepřístupném. „V Královéhradeckém kraji jsme od začátku roku řešili šestnáct nehod. Zemřelo při nich osm lidí a pět jich bylo lehce zraněno," řekl mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal s tím, že inspekce rozděluje nehody na střet vlaku s osobou a střetnutí na železničním přejezdu.

„Na železničních přejezdech letos v Královéhradeckém kraji zemřeli čtyři lidé," doplnil předchozí údaj Martin Drápal. O dva usmrcené víc hlásí Pardubický kraj, kde střet s vlakem nepřežilo deset lidí. „Z toho dva na železničním přejezdu," uvedl mluvčí.

Při pohledu na statistiku posledních pěti let se ukazuje, že takřka totožný počet lidí zemřel na železnici i v roce 2008, tehdy jich bylo dohromady devatenáct.

Nejklidnějším půlrokem se pak může „pochlubit" rok 2009, kdy na východočeských železnicích zemřelo „pouze" osm lidí.

„Ve většině případů dochází k těmto nehodám na místech, která jsou ze zákona veřejnosti nepřístupná. Lidé si často plně neuvědomují, jaké nebezpečí jim na železnici hrozí, pokud nebudou dodržovat platné předpisy, a riskují svůj život nezodpovědným chováním," řekl mluvčí Martin Drápal a dodal, že Drážní inspekce neustále upozorňuje na nebezpečí, které vzniká v souvislosti s pohybem v blízkosti železnice.

Souprava na místě nezastaví

„Zastavit mnohatunové kolosy na několika málo metrech je nemožné. Brzdná dráha vlaku může být až jeden kilometr a rozpoznat osobu na takovou vzdálenost je pro strojvedoucí i za ideálních podmínek téměř nemožné," uvedl Drápal a vyjmenoval několik lidem nezapovězených míst na dráze:  „Všechna místa na dráze a v jejím obvodu jsou veřejnosti nepřístupná. Výjimkou jsou například veřejně přístupné komunikace v obvodu dráhy či plochy vzdálené nejméně 2,5 metru od osy krajní koleje."

Nehody na východočeské železnici 
v první polovině roku

Nehody na železnici od 1. 1. do 20. 7.

Pardubický kraj

(rok        nehod    usmrcených    lehce zraněných   zraněných těžce):
2008        9 (5)*           8 (0)               1 (0)                     0 (1)
2009          6    (2)           4 (0)               0 (0)                     2 (0)
2010        7    (10)        6 (4)               0    (1)                     1  (2)
2011          9    (5)        9 (0)               0    (0)                  0 (1)
2012       10 (5)        8 (2)               0    (0)                  2 (0)

Královéhradecký kraj

(rok        nehod    usmrcených    lehce zraněných   zraněných těžce):
2008          10 (5)        10 (1)               0 (2)                  0 (1)
2009       4 (12)        3 (1)                   1  (1)                  0 (3)
2010       4    (8)        3 (2)               0 (1)                   1 (0)
2011       4    (6)        2 (1)               0 (0)                   2 (0)
2012       5    (11)        4 (4)               1 (4)                   0 (0)

* číslo v závorce udává nehody na přejezdech
Zdroj: Drážní inspekce