Ano, pane ministře, Češi by měli být hrdi na svůj národ. Kdyby se pan ministr Dobeš dříve, než vypustil svůj další nápad do tisku, podíval, co se žáci dnes učí, zjistil by, že se o českých dějinách učí už od čtvrté třídy.

Novodobí hrdinové

Dávná historie smazala lidská pochybení velkých osobností, a tak žákům představujeme hrdiny našeho národa v nejlepším světle. U starších dějin to není problém, ovšem novodobá historie se učí hůře, když člověk „osobnosti” zná a jejich skutky rozhodně nejsou jenom hrdinské. Zejména doba polistopadová má v učebnicích „hrdiny” poněkud pochybné. Přesto děti k češství a hrdosti na naši zemi vedeme.

Není to tak dávno, co děti poslouchaly rozdílné informace ve škole a doma, protože některá témata byla tabu.
Žádná výuka ale násilně z dětí hrdé Čechy nevychová, když jejich rodiče budou nadávat na zkorumpované politiky, úplatné soudce a policisty, zločinecké ekonomické klany, bezskrupulózní lobbisty, miliardové tunely na ministerstvech, nedotknutelnost mocných a bezmocnost ostatních.

Ostatně i pan ministr zvláštně odměňoval svou oblíbenou spolupracovnici a pomáhal jí ve studiu, stejně jako zachránil nekvalitní školu pro prominenty.

Odvést pozornost?

Napadá mě proto, jestli pan ministr nechce odvést pozornost od problému mnohem závažnějšího. Poradou ekonomických ministrů prošel v září návrh na nové financování základních škol. Podle optimální naplněnosti budou školy od 1. 1. 2013 dostávat nově spočítané rozpočty.

Ačkoli tiskem kolují různá čísla této optimální naplněnosti, která oscilují mezi 24 až 26 žáky ve třídě, nepodařilo se mi na ministerstvu školství zjistit, podle čeho byla tato optimální naplněnost stanovena. Velké školy přímo ve městě Pardubice mají průměrnou naplněnost tříd 22,6 žáka, školy v obcích s rozšířenou působností 19,5 žáka.

Méně peněz?

Podle nového modelu financování by tedy všechny tyto školy měly dostávat méně peněz na platy učitelů a dostanou se do ekonomických problémů. Pro mnoho škol v Pardubickém kraji může být nové financování likvidační, pokud jim nezačne pomáhat obec. Nejedná se o zavírání málotřídek, tento problém se bude týkat plně organizovaných škol v menších městech, které mají málo žáků.

Pan ministr by měl raději vysvětlovat své záměry s optimalizací sítě základních škol prostřednictvím peněz, než vymýšlet další předměty a výchovy, které nemají smysl.

Jana Smetanová, ředitelka Základní školy Pardubice – Polabiny, Prodloužená ulice