Co bylo impulsem pro vznik stránek Beerweb?

Milan Krejčík (MK): Když jsme s partou kamarádů zjistili, že nám nechutná jen tak ledajaké pivo, naplánovali jsme dovolenou na několik dní, kdy jsme jeli po pivovarech. A největší kámen úrazu byla příprava. Shánět informace o pivovarech, o pivech, za jakých podmínek je třeba možné absolvovat exkurzi, a podobně. Když už jsme takto jeli několikátý ročník, začali jsme mít trochu zmatek v tom, kde už jsme byli, co jsme kde ochutnali a jak to chutnalo. Došlo nám, že by byla dobrá nějaká evidence. Když jsem pak hledal na internetu nějaké místo, kde by to všechno mohlo být, zjistil jsem, že nic takového není. A tak mě napadlo, že bychom mohli vytvořit stránku, která by to umožňovala.

Pavel Špeta (PŠ): Chtěl jsem se naučit něco nového. Řada programátorských věcí, které jsem použil, byla pro mě nových. A samozřejmě pivo mi chutná, rád ochutnávám různé druhy, takže když za mnou Milan přišel, řekl jsem, proč ne.

Právě možností ukládání informací se Beerweb liší od jiných „pivních" webů…

MK: Srdcem webu je pivní mapa. Tu má kdejaký web o pivu, jenže končí u toho, že se tam člověk dozví, kde je jaký pivovar, případně s „proklikem" na další informace. To je u nás samozřejmě také, ale pro registrovaného uživatele to teprve začíná. Registrovanému uživateli, který ohodnotí nějaké pivo, se hodnocení a komentář objeví v profilu a do pivní mapy se mu automaticky „zapíchne špendlík". Tím má člověk evidenci, kde byl, co pil, jak to chutnalo. Hodnotit lze pouze jednotlivá piva, jejich hodnocení se pak promítne do celkového hodnocení příslušného pivovaru.

Každý pivovar má pak uniformovaný profil, kde každý uživatel intuituivně najde, co hledá. Podobně to funguje u jednotlivých piv, kde jsou opět v ucelené formě nejdůležitější data o každém pivu.

Hodnotit mohou pouze registrovaní uživatelé?

Chceme, aby stránky měly váhu. Když tam někdo přijde, o pivu neví nic, tak ho třeba až tak nezajímají podrobné informace, ale zajímá ho spíše hodnocení a my chceme, aby to hodnocení bylo věrohodné. Ne nasázené od někoho, kdo se opije a „hodí" tam pět hvězdiček, protože mu chutnalo a „dal" deset kousků. Jde o to, aby někdo „při smyslech" to pivo skutečně ohodnotil. Registrací už člověk projeví skutečný zájem používat stránky aktivně.

Diskutovat ovšem mohou všichni…

PŠ: Do diskuze mohou přispívat i neregistrovaní uživatelé. Tam lze napsat cokoli, třeba hodnocení restaurace. Lze tam dát třeba i zpětnou vazbu pro nás, že se někde něco změnilo a podobně.

MK: Lze tam hodnotit třeba i jídlo a podobně, ale je to bokem od hodnocení piv registrovanými uživateli. Po „rozkliknutí" pivovaru se objeví komentáře a hodnocení a jednoduše lze „překliknout" do veřejné diskuze. Kam si třeba i samotný pivovar může dát pozvánku na akci, lidé se tam mohou hádat a podobně, ale od hodnocení piv je to natvrdo oddělené.

Hodnocení piva má různé úrovně, proč?

MK: Aby bylo vidět, jestli uživatel ohodnotil „lahváč", který si doma nalil teplý nebo vychlazený, do suché nebo vypláchnuté sklenice, nebo ho vypil z lahve. Je to domácí prostředí a v hodnocení je vidět, že dotyčný pivo ohodnotil na úrovni „lahvové". A nebo že jel do pivovaru a ohodnotil pivo přímo na místě, kde chutná tak, jak jej sládek uvařil, kde je nejautentičtější zážitek. Což je také nejvyšší ze čtyř úrovní hodnocení. Komentář je pak dobrovolný.

Plánujete další rozšiřování funkcí?

MK: Máme dlouhý seznam všemožných sekcí, které bychom mohli přidat, zatím průběžně vylepšujeme.

PŠ: Rádi bychom udělali třeba i verzi v angličtině, ale to je výhled do budoucnosti.

David Kojan