Letadlo s téměř čtyřicet metrů dlouhým trupem se stane největším zručským exponátem. „Je asi o tři metry delší než náš zatím největší kousek," říká zakladatel muzea letecké i pozemní techniky Karel Tarantík.

Z návěsu, na němž přejel celou republiku, včera trup 'tůčka' složily dva jeřáby přímo na parkoviště před muzeem. Křídla a motory už v Air parku čekaly a teď bude třeba letoun smontovat. „Chceme to stihnout do Vánoc," pokračuje Tarantík, ovšem dodává, že zkompletováním tupolevu práce teprve začnou.

„Letadlo bude stát na parkovišti před muzeem, a tak musí pořádně vypadat. Za poslední léta, co stálo v Olomouci, na ně nikdo nesáhl a je to znát. Musíme ho zbavit hrozně oprýskaného nátěru a vrátit mu původní barvy. Bude zapotřebí také zrekonstruovat interiér, který je v žalostném stavu. Uvnitř snad hořelo," líčí muž budoucnost dopraváku.

Tupolev by mohl Air park zdobit od příštího léta. Dříve hotový nebude. „Jsem samozřejmě hrozně rád, že ho máme. Je to jeden ze tří dochovaných strojů, které u nás létaly. Nikdo ho nechtěl," dodává Tarantík.

Historie olomouckého tůčka

Olomoucký tupolev vstoupil do služeb Československých aerolinií v roce 1963, z provozu bylo vyřazeno v roce 1974. Poté bylo dokonce na chvíli přemalováno do barev italské společnosti Alitalia a zahrálo si i ve filmu.

Do Olomouce jej v roce 1975 nechala přivézt společnost Restaurace a jídelny, která zde začala provozovat ve své době unikátní noční vinárnu.

Jako noční podnik sloužil vnitřek letadla v různých podobách prakticky až do konce osmdesátých let. Po krátké pauze a změně vlastníka jej v roce 1990 odkoupila dvojice podnikatelů, z valné části jej zrekonstruovali a znovu zprovoznili.Letadlo s diskotékou pak prodali jeho poslednímu olomouckému majiteli v roce 1996.