Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Drážní logika: kratší cesta – dražší jízdenka

Plzeň – Z Prahy do Plzně za 100 Kč. Z Prahy do Rokycan tím samým vlakem za 128 Kč.

9.1.2014 1
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: Deník/Martin Divíšek

Je to paradox. Když pojedete rychlíkem z Prahy do Plzně, zaplatíte za cestu 100 korun. Pokud však pojedete pouze do Rokycan, bude vás jízdenka úplně tím stejným vlakem stát 128 korun. Není divu, že pro mnohé z Rokycan to je k naštvání.

„Jela jsem rychlíkem z Prahy do Rokycan a za cestu jsem zaplatila 128 korun. Pak jsem se od kamarádky dozvěděla, že Praha–Plzeň a zpět stojí stovku. Nechápu, jak cesta kratší o dvacet kilometrů může tím samým vlakem stát skoro o třetinu víc," říká Jana Vávrová z Rokycan.

Zkušenost s cestou z Prahy do Rokycan má i student Jan Pavel. On měl to štěstí, že ho sama pracovnice drah na „záludnost" v ceníku upozornila.

„Kupoval jsem si na hlavním nádraží v Praze jízdenku do Rokycan a paní za přepážkou mi řekla, že když si zakoupím lístek až do Plzně, vyjde mě to levněji. Tak jsem ji poslechl," popisuje mladík.

Konkurenční boj

Rozpor v jízdném z Prahy do Plzně a do Rokycan je způsoben tím, že Dráhy před časem zavedly na vybraných úsecích kvůli konkurečnímu boji s autobusovými přepravci akční ceny.

„Kromě tratě Plzeň-Praha se například jedná také o vlaky Praha–Hradec Králové," sdělila mluvčí Českých drah Radka Pistoriusová.

Ostatní úseky podle ní podléhají platnému ceníku Českých drah. Nebýt akční jízdenky, cestovalo by se mezi Plzní a Prahou za větší taxu. Cena by se pohybovala kolem 150 korun.

Podle Sdružení na ochranu spotřebitelů není praxe, kdy v jednom vlaku jedou dva cestující stejnou trasu, ale každý za jiné jízdné, v rozporu se zákonem.

„Už jsme tuhle praktiku zaznamenali. Je to důsledek klasické cenové války. Je ale třeba ptát se nejen na ty trasy, kde je konkurence a kde došlo ke snížení ceny, ale hlavně na ty, kde ta konkurence není a ke snížení cen nedošlo. Tam je spotřebitel v podstatě znevýhodněn ne-existencí řádně fungující hospodářské soutěže," sdělila předsedkyně Sdružení obrany spotřebitelů Gerta Mazalová.

Jak ušetřit na cestě Rokycany-Praha?

Využijte toho, že pro úsek Plzeň-Praha platí akční jízdné 100 Kč a kupte si tuto jízdenku, čímž ušetříte 28 Kč. Cestou z Prahy pak vystoupíte v Rokycanech. Jedete-li z Rokycan do Prahy, požádejte na nádraží v Rokycanech o jízdenku Plzeň-Praha. Ač to zní nelogicky, obsluha vám ji prodá. Na každé přepážce Českých drah si totiž cestující může zakoupit jízdenku odkudkoli kamkoli.

Využít můžete i tzv. včasnou jízdenku. Čím dříve si ji koupíte, tím je levnější. Je v nabídce ve třech kategoriích. Pokud si koupí dnes cestující včasnou jízdenku Rokycany – Praha 10. ledna, bude stát 100 Kč, na 12. ledna stojí 95 Kč a cena na 25. ledna je 90 Kč.

Autor: Miroslava Vejvodová

9.1.2014 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:
Jana Novotná (uprostřed) dostala jako první Češka Cenu za vynikající výkony ve Fed Cupu.
14

Rozhovor s Novotnou? Zdvořilost, šarm a jasné názory

Podporujete, aby homosexuální páry mohly adoptovat děti?
7 23

Jak to vidí Petr Koděra: Konečně se do sebe opřeli

Studenti vyzpovídali uchazeče o Hrad. Nejvíce je přesvědčil Jiří Drahoš

/VIDEO, ANKETA/ Netradiční debatu s prezidentskými kandidáty uspořádal v pondělí Deník. Šestice uchazečů o Pražský hrad diskutovala ve vlaku z Prahy do Ústí nad Labem a zpět. 

Česká televize točí podle reálných kauz. Metanolová aféra se dočká plátna

Metanol a Dukla 61 – filmy podle skutečných událostí, které právě natáčí Česká televize. Zatímco ten první pojednává o takzvané metanolové aféře, při níž jen v Česku zemřelo  49 lidí a více než stovku dalších obětí čekaly trvalé zdravotní následky, druhý je inspirovaný událostmi léta 1961, kdy při havárii v havířovském dole Dukla zahynulo 108 horníků.

Stavba dálnice D7 nabrala skluz, auta na nový úsek vyjedou později

/FOTOGALERIE/ Termín dokončení dálnice D7 ještě není oficiálně stanoven. Mělo by to být v průběhu léta.

Lanovka na Petříně, v zoo a na Smíchově. Které další Praha plánuje?

Pražské lanovky. V metropoli najdeme sice jen tři, ale za to jsou všechny něčím unikátní. Praha se tak pyšní lanovkou z konce 19. století, lanovkou s nejmenším převýšením v celé České republice a nejmenší lanovkou, o které často Pražané nemají ani tušení. Na jaké další lanové dráhy se můžete těšit v budoucnu?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT