Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Exministr Bárta chce překazit stavbu průtahu plzeňskou Roudnou

Plzeň - Když byl Vít Bárta (VV) ministrem dopravy, průtah plzeňskou Roudnou ho nezajímal. Nyní oslovil sdružení, které proti dopravní stavbě bojuje, a nabídl jim pomoc. „Chystám interpelaci na ministra životního prostředí Tomáše Chalupu," nastínil Bárta a po odpůrcích průtahu chtěl seznam kroků, které jsou podle nich nestandardní.

3.11.2012
SDÍLEJ:

Vít Bárta.Foto: DENÍK/Martin Divíšek

Roudenští jich během chvilky vyjmenovali několik. „Krajský úřad posuzuje vliv stavby na životní prostředí, ale nikdo neřekl, jak bude stavba vypadat," upozornila například Alena Čechová, která na Roudné bydlí. Aby stavba zvládla stoletou vodu, musela by podle ní stát na obrovských pilířích. „A to je přece jiná stavba, než když se povede po zemi," dodala.

Obyvatelé Roudné už proti spojnici mezi alejí Svobody u Fakultní nemocnice na Lochotíně a Tyršovou ulicí na Rychtářce bojují dvanáct let. Město, které chce silnici stavět, má potvrzení, že stavba nebude mít nepříznivý vliv na životní prostředí (takzvaný posudek EIA) a připravuje dokumentaci pro územní řízení. „Zahájeno by mohlo být do několika měsíců," potvrdil včera technický náměstek primátora Petr Rund (ODS).

Pavel Denk z občanského sdružení Plzeň - Roudná proti průtahu také upozornil na to, že existuje levnější varianta spojení Lochotína s centrem města – a to přes pole poblíž Boleveckého rybníka, Jateční na Rokycanskou.

Tuhle silnici (I/20) by ale nemělo platit město, ale Ředitelství silnic a dálnic, tedy stát. Paradoxně tedy rezort, kterému Vít Bárta před časem šéfoval. V příštích několika letech se stavba ale určitě stavět nebude. „Podle mých informací není projekt připravený," zmínil poslanec.
„Věřím, že zapojení Víta Bárty může něco rozhýbat, minimálně se o kontroverzní stavbě znovu začne mluvit," míní Pavel Denk.

Město na stavbu zatím nemá peníze a potřebná povolení. Navíc mu stále chybí potřebné pozemky pod plánovanou silnicí. A těch se Roudenští odmítají vzdát. „Na výkupy nepřistoupím," řekla už dříve například Jaroslava Zwikelová, přes jejíž hektarovou zahradu má průtah vést.

Vít Bárta: Přišel jsem do Plzně napravit chyby

Před časem Vít Bárta (VV) oslovil občanské sdružení Plzeň-Roudná proti průtahu a chce jim pomoci překazit tuto stavbu. „Nejde o populismus," tvrdí exministr dopravy.

Co je cílem setkání se zástupci Roudné bojující proti průtahu?

Slíbil jsem, že jako poslanec se budu věnovat Plzeňskému kraji. S tímto sdružením se nesetkávám poprvé a považuji za standardní povinnost každého poslance pomáhat občanům s problémy, které jsou. A toto není problém jen regionální, ale zasahuje do něj i ministerstvo dopravy. Budu chtít bojovat za to, aby se obchvat Plzně stavěl.

Proč se o průtah a s ním související obchvat zajímáte teď a neřešil jste je, když jste byl ministrem dopravy?

Za těch osm měsíců jsem objel všechny kraje. Velmi dobře si pamatuji debatu nad koncepcí a rozvojem kraje. Tehdy ale nebyla řeč o obchvatu, ale tlak ze strany kraje byl především na opravu mostu generála Pattona. Byl jsem tehdy skeptický, jak zásadní tato priorita je. Ale je třeba zamést i před vlastním prahem a říct, že Jaroslav Škárka jakožto náš poslanec v tomto kraji zanedbal komunikaci s občanskými sdruženími. Mrzí mě, že tehdy nepřipravil dostatečně kvalitní podklady. Přijel jsem tedy napravovat chyby Věcí veřejných a doufám, že budu moci pomoct.

Co máte tedy teď v plánu? Jaké budou vaše kroky ohledně stavby průtahu?

Je jednoznačné, že jako řadu jiných staveb, které jsem řešil coby ministr dopravy, i tuto doprovází spekulace s pozemky, nekoncepčnost řady kroků a řada podezřelých rozhodnutí. Proto plánuji kroky třemi směry. První věc je pomoct občanskému sdružení v boji s podezřelými kroky státních úřadů a institucí a v této věci připravuji minimálně jednu interpelaci na ministra životního prostředí Tomáše Chalupu.

Co by mohla změnit?

Mám zkušenost ještě jako ministr dopravy, že spousta témat zůstává tak trochu pod pokličkou a když se na ně posvítí, ledy se hnou. Chtěl bych se také zabývat otázkou struktury rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury - kolik peněz se dává naopak na přípravu a stavbu plzeňského obchvatu a zda by se mohlo dát víc peněz. Nechci ale být populista a navrhovat navyšovat peníze tam, kde nejsou. Budu se snažit najít položku, která je zbytečná nebo není tak prioritní jako tahle, a navrhnu přesměrování peněz.

A třetí směr?

Ten je čistě mediální a právní. Snažím se upozorňovat na řadu plzeňských lumpáren a i do tohoto případu je plzeňská mafiánská chobotnice kmotrů evidentně namotaná. A i zde je zapotřebí upozornit občany, proč se něco děje. Že to není náhodou, ale na úkor občanů a ve prospěch něčí kapsy.

V nedávné době jste se pustil do bojů s plzeňskou ODS. Trochu se nabízí, že jde o populistické gesto a jen si chcete přihřát svou polívčičku…

Ve vší své politické práci si chci odpracovat vše, co se říká. Jinak řečeno nechci jen mluvit, ale chci konat. Věřím, že výsledky práce dají možnost, aby si lidé sami zhodnotili, zda jsou mé kroky účelové nebo vážně míněné.

O co dalšího se v Plzeňském kraji zajímáte?

Chci se věnovat také Ejpovicím, i to považuji za závažné dopravní téma tohoto kraje. A vítám i další podněty, protože celá koncepce Plzeňského kraje má řadu otazníků. Takže se rád sejdu s dalšími občanskými sdruženími.

Věnujete se takhle intenzivně i jiným krajům?

Byl jsem zvolen za Prahu, ale tam máme výhodu, že nás bylo zvoleno více poslanců. Tam si tedy práci můžeme lépe rozdělit. Ale všem krajům tak velkou pozornost věnovat nelze. Já se zaměřuji na Prahu, Středočeský kraj a Plzeň.

Proč zrovna Plzeňský kraj?

Právě proto, že v rámci svého působení na ministerstvu dopravy, konce mého působení na ministerstvu dopravy a vůbec příběhu Věcí veřejných se Plzeň stala středobodem. Nechci tady dělat populistické kroky nebo útočit na pana Škárku, chci tu pro lidi napravit to, co Věci veřejné kvůli panu Škárkovi udělaly.

Autor: Miroslava Tolarová

3.11.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Těsný únik. Řidič osobního vozu v protisměru neměl proti předjíždějícímu kamionu jinou možnost než zastavit mimo vozovku. Jinak by riskoval fatální čelní střet.
12

VIDEO: Předjíždění kamionů jako kilometrový hazard se smrtí

Bývalá politická vězenkyně Mária Matejčíková převzala 17. listopadu v pražském Národním divadle Cenu Paměti národa. Gratuluje jí moderátor večera Martin Veselovský.

Ceny Paměti národa dostali političtí vězni a perzekvovaný Šimko

Merkelová dál agituje za Jamajku, poražené německé strany se staví proti

Zvyšme úsilí k překonání vzájemných rozporů, vyzvala v pátek tři stěžejní německé politické strany (CDU/CSU, FDP a Zelené) německá kancléřka Angela Merkelová. Poražení sociální demokraté Jamajku odmítají.

Pražská zoo přivítala nový přírůstek. Mládě guerézy pláštíkové

Mládě guerézy pláštíkové se narodilo v úterý v Zoo Praha. Návštěvníci jej mohou už nyní vidět v expozici těchto primátů, která se nachází v dolní části zoologické zahrady na Opičích ostrovech. Přírůstek má bílou barvu a krátkou kudrnatou srst, kontrastující s rodiči.

Irácká armáda dobyla Rávu, poslední irácké město ovládané IS

Irácká armáda oznámila, že dobyla město Ráva u hranice se Sýrií. Město bylo považováno za poslední útočiště takzvaného Islámského státu v Iráku. Vojenská operace směřující k osvobození Rávy začala v pátek za úsvitu.

Univerzita Karlova ocenila vynikajícího učitele a vzdělávací počin

Univerzita Karlova dnes opět při příležitosti 17. listopadu ocenila vynikající vyučující a vzdělávací počiny. Cenu Arnošta z Pardubic získal profesor Petr Charvát z pedagogické fakulty a tým z právnické fakulty za program Street Law - zažít právo jinak. In memoriam byl v Karolinu oceněn za přínos světové vědě, pedagogické činnosti a popularizaci vědy Jan Suda. ČTK o tom informoval mluvčí univerzity Václav Hájek.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT