Zatímco koncern automobilky Volkswagen (VW) má kvůli manipulaci s emisemi u naftových motorů hlavu plnou starostí a na bedrech kolosální průšvih a policejní vyšetřování, prodejci ojetin zůstávají v klidu, protože kauza se na odbytu vozidel z továrny VW neprojevila. Skandál se týká aut značky VW, Seat, Audi či Škoda vyrobených v letech 2009 a 2013.

„Žádný pokles v prodeji těchto vozů jsme v rámci čtyř zemí, ve kterých působíme, nezaznamenali. Kauzu podrobně sledujeme, ale na trhu ojetých automobilů se radikálních změn neobáváme," konstatoval provozní ředitel AAA Auto Petr Vaněček s tím, že zájem o ojetiny VW nepoklesne zejména proto, že podobné problémy lze očekávat i u řady jiných značek.

Kauza Volkswagen• V září vyplulo na povrch, že německá automobilka Volkswagen (patří do ní i mladoboleslavská Škoda) do vozidel instalovala software, který umožňuje skrýt skutečnou hodnotu vypouštěných emisí.
• Volkswagen přiznal, že software dal do zhruba jedenácti milionů dieselových aut vyrobených v letech 2009 až 2013.

Podle Vaněčka si navíc zákazníci na vozidlech VW, Škoda i dalších značek koncernu cení nízké poruchovosti ve srovnání s konkurencí, široké a dostupné servisní sítě, nižších cen a snadné dostupnosti náhradních dílů či nízké spotřeby pohonných hmot. „Tyto faktory nejsou kauzou dotčeny," upozornil Vaněček.

Prodejce aut Pavel Hrabák dodal, že emise zákazníci při koupi ojetých aut neřeší. „Vozidla z koncernu VW prodáváme pořád stejně. Skandál s emisemi vůbec nepociťujeme a ani neklesla cena škodovek či volkswagenů," sdělil Hrabák.

Navíc lidé si jsou vědomi, že aféra s diesely se týká jen části motorů z období 2009 až 2013, takže není důvod pro nedůvěru ke značce jako takové. Kupce spíše zajímá výše spotřeby či druh paliva, pokud nějaký preferují, než emise. „Lidé posuzují při rozhodování o koupi automobilu spíše faktory, které mají přímý dopad na jejich peněženku. Ovšem v tomto případě tím, kdo ponese případné náklady na nápravu, bude výrobce – jak alespoň vyplývá z dosavadních prohlášení zástupců jednotlivých vlád. Proto neočekáváme větší vliv na pokles cen těchto aut," vysvětlil Vaněček.

Obchodní ředitel bazaru Autocentral David Jiřík upozornil, že pokles zájmu o auta z továren VW nezaznamenali, protože prodávají většinou auta vyrobená před rokem 2009. Výkyv v prodeji aut nepostřehli ani ve společnosti Porsche ČR.

„Aktuální situace nemá vliv na vývoj prodeje nových a ojetých vozů značek Volkswagen, Audi a SEAT. Stav příchozích objednávek i prodeje v ČR je normální," informoval Jan Klíma, mediální zástupce společnosti Porsche ČR.

To samé se dá říct o automobilce Škoda, které jdou vozy na odbyt navzdory kauze.